_ Evenimentul de perturbare a mareelor ​​J150052 a fost cauzat de o gaură neagră de masă intermediară care se învârte rapid, arată studiul

_ Evenimentul de perturbare a mareelor ​​J150052 a fost cauzată de o gaură neagră de masă intermediară care se învârte rapid, constată studiul

Folosind telescoapele spațiale Chandra de la NASA și telescoapele spațiale XMM-Newton ale ESA, astronomii de la Universitatea Radboud din Țările de Jos și din alte părți au efectuat observații cu raze X ale unui eveniment de perturbare a mareelor ​​desemnat 3XMM J150052.0+015452 sau J150052 pe scurt. Rezultatele arată că J150052 a fost declanșat de o gaură neagră cu masă intermediară care se învârte rapid. Descoperirea a fost detaliată într-o lucrare publicată pe 30 noiembrie pe arXiv.org.

Evenimentele de perturbare a mareelor ​​(TDE) sunt fenomene astronomice care apar atunci când o stea trece suficient de aproape de o gaură neagră supermasivă și este desprinsă de forțele de maree ale găurii negre, provocând procesul de perturbare. Astfel de resturi stelare perturbate de maree încep să plouă pe gaura neagră, iar radiația iese din regiunea cea mai interioară a resturilor care se acumulează, ceea ce este un indicator al prezenței unui TDE.

Pentru astronomi și astrofizicieni, TDE-urile sunt potențial importante. sonde de gravitație puternică și fizica acreției, oferind răspunsuri despre formarea și evoluția găurilor negre supermasive.

J150052 a fost detectat pentru prima dată în 2005 ca sursă de raze X, în timpul observațiilor XMM-Newton și Chandra din prim-plan. grupul de galaxii NGC 5813 la o deplasare spre roșu de 0,0064. Poziția sa coincide cu centrul galaxiei SDSS J150052.07+015453.8 la o deplasare spre roșu de 0,145.

Observațiile ulterioare ale acestei surse au descoperit că este un TDE care se descompune lent, care se confruntă cu un deceniu. -degradare lungă. Unele studii au sugerat că gaura neagră responsabilă pentru J150052 are o masă de aproximativ 100.000 de mase solare, ceea ce o face o gaură neagră de masă intermediară (IMBH).

Acum, o echipă de astronomi condusă de Zheng lui Radboud Cao prezintă rezultatele studiului lor care confirmă ipoteza IMBH.

„În această lucrare, prezentăm și analizăm toate datele XMMNewton și Chandra disponibile public ale evenimentului de perturbare a mareelor ​​J150052 din 2008, obținute în deceniul său- dezintegrare lungă. Potrivim spectrele de raze X cu modelul discului subțire (Wen et al. 2020, 2021), constrângând astfel masa găurii negre și spin-ul la o precizie mai mare decât era posibil anterior”, au scris cercetătorii.

Masa găurii negre pentru J150052 a fost măsurată a fi de aproximativ 200.000 de mase solare. Parametrul de spin adimensional al găurii negre a fost calculat a fi de cel puțin 0,97. Prin urmare, cercetătorii au concluzionat că J150052 este un IMBH care se învârte rapid și poate aproape extrem.

Măsurătorile de masă și spin indică faptul că J150052 nu s-a format în apropierea masei sale actuale. Prin urmare, autorii lucrării presupun că gaura neagră trebuie să fi acumulat până la masa sa actuală în episoadele în care vectorii de moment unghiular ai spinului și materialului acumulat au fost aliniați.

În plus, analizele spectrale ale lui J150052. sugerează că suferă o tranziție în timpul decăderii sale, stingând corona în timp ce rata de acumulare a masei scade de la nivelurile super-Eddington la Eddington. De asemenea, studiul a constatat că corona lui J150052 este optic groasă și caldă.

Rezumând rezultatele, cercetătorii au remarcat că descoperirile lor demonstrează potențialul utilizării spectrelor de raze X ale TDE pentru a găsi IMBH și măsurați-le masele și rotațiile.