_ Descoperită o nouă pitică maro slabă, îndepărtată și rece

_ Nou slab, distant și pitică maro rece descoperită

Cu ajutorul telescopului spațial James Webb (JWST), o echipă internațională de astronomi a detectat o nouă pitică maro slabă, îndepărtată și rece. Obiectul nou găsit, denumit GLASS-JWST-BD1, se dovedește a fi de aproximativ 31 de ori mai masiv decât Jupiter. Descoperirea a fost detaliată într-o lucrare publicată pe 29 iulie pe arXiv.org.

Piticile brune sunt obiecte intermediare între planete și stele. Astronomii sunt în general de acord că sunt obiecte substelare care ocupă un interval de masă cuprins între 13 și 80 de mase ale lui Jupiter. O subclasă de pitice maro (cu temperaturi efective cuprinse între 500 și 1.500 K) este cunoscută sub numele de pitice T și reprezintă cele mai tari și mai puțin luminoase obiecte substelare detectate până acum.

Studiile cu piticii T ar putea ajuta astronomii să înțeleagă mai bine. obiecte din apropierea graniței disputate dintre planetă/stele, de exemplu, exoplanete gigantice. Cu toate acestea, deși multe pitice brune au fost detectate până în prezent, piticii T nu sunt atât de comune, deoarece au fost identificate doar aproximativ 400 de astfel de obiecte.

Acum, un grup de astronomi condus de Mario Nonino de la Observatorul Astronomic din Trieste, în Italia, raportează descoperirea unei noi pitici brune care este cel mai probabil din subclasa piticii T. Descoperirea a fost făcută ca parte a proiectului Through the Looking GLASS (GLASS-JWST) - un program JWST Early Release Science (ERS) care vizează masivul cluster de galaxii Abell 2744 cu spectrograful în infraroșu apropiat (NIRSPEC) și aparatul de imagine în infraroșu apropiat JWST și Spectrograf fără fantă (NIRISS).

„Prezentăm descoperirea întâmplătoare a unui candidat pitic maro de tip T târziu în observațiile JWST NIRCam ale câmpului paralel Early Release Science Abell 2744. Descoperirea a fost posibilă de sensibilitatea JWST la lungimi de undă de 4 µm și acoperirea pancromatică de 0,9–4,5 µm a distribuției de energie spectrală”, au scris cercetătorii în lucrare.

Conform studiului, GLASS-JWST-BD1 are o masă de aproximativ 31,43 Masele lui Jupiter și o temperatură efectivă de aproximativ 600 K. Vârsta acestei pitici brune a fost estimată la 5 miliarde de ani.

Comparația cu modelele teoretice sugerează că GLASS-JWST-BD1 este o pitică T de tip târziu. . Distanța sa a fost măsurată a fi între 1.850 și 2.350 de ani lumină, într-o direcție perpendiculară pe planul galactic. Rezultatele indică faptul că acest obiect este probabil un membru al populației de disc gros sau halo galactic.

Astronomii au remarcat că sunt necesare observații suplimentare ale GLASS-JWST-BD1 pentru a confirma natura sa pitică T. În special, sunt necesare date de abundență cinematică sau chimică pentru a obține mai multe informații despre proprietățile acestui obiect.

În observațiile finale, autorii lucrării au subliniat modul în care descoperirea lor demonstrează capacitatea JWST de a investiga la distanță scăzută. -Obiecte stelare și substelare galactice de masă.

„Distanța mare estimată a GLASS-JWST-BD1 confirmă puterea JWST de a sonda capătul cu masă foarte mică al funcției de masă stelară și substelară în grosimea galactică. disc și aureolă, permițând explorarea dependenței de metalitate de formarea stelelor cu masă mică și evoluția atmosferelor de pitice maro”, au scris oamenii de știință.