_ Foto| O 'stea-zombi', care a supravieţuit unei explozii de tip supernovă, a fost detectată de astronomi

Astronomii americani au observat într-o galaxie relativ apropiată o stea care nu numai că a supravieţuit unui incident ce ar fi trebuit, de obicei, să îi aducă o moarte sigură - o explozie stelară, denumită supernovă -, ci a devenit încă şi mai strălucitoare după acel eveniment, informează Reuters.

"Steaua zombi", observată cu ajutorul Telescopului Spaţial Hubble, face parte din categoria "piticelor albe", obiecte cereşti incredibil de dense, care au o masă apropiată de cea a Soarelui, comprimată într-un corp celest de mărimea Terrei. O pitică albă este nucleul rămas al unei stele care a expulzat în spaţiu o mare parte din materia sa la sfârşitul ciclului ei de viaţă, aşa cum se estimează că se va întâmpla şi cu Soarele nostru peste aproximativ 5 miliarde de ani, potrivit Agerpres.

Pitica albă detectată recent este blocată gravitaţional pe o orbită alături de o altă stea - formând o pereche stelară denumită "sistem binar" -, care, datorită forţei sale gravitaţionale, a atras şi a încorporat în structura ei o mare parte din materia deţinută anterior de acea "însoţitoare" mai puţin norocoasă.

Acesta este momentul în care au apărut problemele. Comportându-se astfel, pitica albă a ajuns la o masă - aproximativ de 1,4 ori mai mare decât a Soarelui - ce a cauzat reacţii termonucleare în nucleul ei, care au făcut-o să explodeze într-o supernovă, un eveniment ce ar fi trebuit să o distrugă.

"Am fost destul de surprinşi că steaua în sine nu a fost distrusă, ci chiar a supravieţuit şi acum este mai strălucitoare decât era înainte să explodeze", a declarat Curtis McCully, astronom la Observatorul Las Cumbres din California şi coordonatorul unui studiu publicat în această lună în revista Astrophysical Journal.

"În timpul exploziei, a fost produs material radioactiv. El este cel care alimentează strălucirea supernovei. O parte din acel material a rămas însă pe nucleul stelei supravieţuitoare şi acţionează ca un combustibil pentru a încălzi nucleul", a adăugat cercetătorul american.

Acea pitică albă se află în galaxia spirală NGC 1309, care are aproximativ trei sferturi din dimensiunea Căii Lactee. La fel ca galaxia noastră, NGC 1309 seamănă cu o morişcă atunci când este văzută de deasupra sau de dedesubtul ei. Pitica albă este localizată la 108 milioane de ani-lumină de Terra. Un an-lumină reprezintă distanţa parcursă de lumină într-un an (9,5 trilioane de kilometri).

Există mai multe tipuri de supernove, catalogate în funcţie de dimensiunea şi compoziţia stelei originale şi de puterea exploziei sale.

Steaua nou descoperită îi va ajuta pe cercetători să înţeleagă mai bine supernovele "de tip Iax". În cazul acestei categorii, o pitică albă experimentează o fuziune nucleară fugitivă a carbonului şi a oxigenului după ce câştigă materie relativ repede, aşa cum s-a întâmplat cu steaua care "a furat" materie de la însoţitoarea ei. Însă explozia nu distruge pitica albă, lăsând în urmă un nucleu "strigoi".

"Am numit aceste obiecte 'stele zombi' tocmai din acest motiv. Au murit, dar nu sunt chiar moarte. La început, multe dintre simulările computerizate ale oamenilor de ştiinţă în legătură cu supernovele se încheiau înainte ca acestea să arunce în aer întreaga pitică albă. Este interesant să vezi că noua descoperire ne spune ceva despre fizica reală care se petrece în timpul acestor supernove", a declarat Curtis McCully.

Oamenii de ştiinţă au detectat până în prezent aproximativ 50 de supernove de acest tip, dar până acum nu au fost în măsură să identifice o pitică albă supravieţuitoare ("stea zombi").

Soarele nostru urmează să devină şi el o pitică albă, un destin care este rezervat pentru aproximativ 97% dintre stele.

"La sfârşitul vieţii unei stele - pentru stele precum Soarele sau puţin mai mari -, steaua rămâne fără combustibil în nucleu şi începe să colapseze într-o pitică albă. În timpul acelui proces, straturile superioare ale stelei sunt expulzate într-o nebuloasă. Nucleul rămas al stelei este o pitică albă", a explicat Curtis McCully.

Soarele nostru nu va deveni însă "o stea zombi", deoarece îi lipseşte steaua însoţitoare de care ar avea nevoie pentru a face parte dintr-un sistem binar.

Europa dă semne că cedează: băncile europene reiau tranzacțiile cu obligațiuni rusești (Financial Times)

_ H1 turnover of motor vehicle, motorcycle trade up 4.5 pct YoY

_ Inflaţie, războaie şi raţionalizare. Ţi se pare că vine sfârşitul lumii? La fel credeau şi părinţii noştri în anii 80'

_ Video - Statul degeaba la stat: Nicolae Ciucă anunță că doar 30% din planul de investiții s-a realizat până la jumătatea anului

_ Se micșorează burgerii McDonald's? Maccas forțat să-și nege mâncarea este mai mică pe fondul plângerilor clienților

_ Curtis Stone și soția Lindsay Price dezvăluie secretul căsniciei lor fericite

_ Bucureştiul are nevoie de un colac de salvare iar capitala este abandonată de falşii salvatori şi toate proiectele majore sunt blocate, afirmă Firea

_ Maraton de nataţie în Marea Neagră, la sfârşitul acestei săptămâni - Sunt aşteptaţi la start peste 350 de sportivi

_ Direcția de informații a armatei ucrainene: Rușii își retrag avioane și elicoptere din Crimeea

_ Episodul din emisiunea australiană pentru copii Bluey este INTERZIS în America deoarece conține „conținut neadecvat”

_ Baseball Triple-A: mingea se blochează în pământ și nici măcar nu curăță cutia batătorului

_ Scheduled events for August 18

_ Studiul confirmă că taxele de speculație nu sunt un instrument eficient în reducerea prețurilor caselor

_ Suceava: Biserica Sfântu Gheorghe, obiectiv UNESCO, va fi restaurată

_ Ucigașul lui Star Hobson, Savannah Brockhill, se plimbă prin închisoare rânjind

_ Peter V'landys în retragere umilitoare față de stadioane, în timp ce marea finală a LNR rămâne la Sydney

_ Anthony Joshua se culcă susține că se va retrage dacă este învins de Oleksandr Usyk

_ MARTIN SAMUEL: Revanșa lui Anthony Joshua cu Oleksandr Usyk este o luptă CORECȚĂ pe care publicul o dorește

_ Dănuț Pop a izbucnit din cauza creșterii PIB pentru Apărare: Era bună intenția dacă nu se achiziționa armament învechit

_ Evoluţii financiar-bancare şi bursiere

_ Romania's Ghelber wins hammer throw gold at European Athletics Championships

_ Romania's Popovici named best male swimmer at European Aquatics Championships

_ Rezultate A-Level Day 2022 live: Battle for UCAS clearing and university places beings

_ Traian Băsescu apelează la o cale extraordinară de atac: cere revizuirea sentinței de colaborator al Securității

_ Mama îi sparge organele genitale iubitului „după ce acesta a încercat să-i violeze fiica de 14 ani” în India

_ Cătălin Chirilă, calificat direct în finală la canoe 1000 metri, la CE de kaiac-canoe de la Munchen

_ Romania ends European U-15 and Youth Weightlifting Championships with 27 medals

_ Aproape 840 de curse aeriene operate pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti au înregistrat întârzieri mai mari de 30 de minute, în săptămâna 11-18

_ Un bărbat din Borca s-a împuşcat în cap cu un asomator; a fost transferat în comă la Iaşi

_ Poluare cu hidrocarburi în zona digului de nord al Portului Constanţa- Aceasta ar proveni de la două nave scufundate în zonă, în urmă cu 27 de ani

_ Grand Slam-ul lui Josh Donaldson pe locul 10 îi conduce pe Yankei la o victorie atât de necesară și provoacă sărbători sălbatice

_ Manchester United: Glazers ar putea vinde acțiuni minoritare, dar Ratcliffe dorește vânzarea completă pe măsură ce începe bătălia

_ Premierul Ciucă anunţă că Ministerul Energiei trebuie să prezinte până luni situaţia concretă cu proiectele de investiţii din energie, folosind toate pârghiile

_ Starul Los Angeles Angels, Mike Trout, plănuiește să revină vineri la acțiune împotriva Detroit Tigers

_ Notele la examene trebuie să scadă la ratele de dinainte de pandemie pentru a asigura „robustețe”, spune ministrul școlilor

_ Ministrul de Finanțe prezintă datele rectificării bugetare: două priorități ale Guvernului/ Video

_ „Captain America” Reed depune un proces de 750 de milioane de dolari pentru „atacuri rău intenționate”

_ Clienții Aldi nu sunt impresionați de noul semn de suprataxă care derutează plătitorii de carduri

_ Prețul laptelui a crescut cu 34%, al brânzei cu 17,9% și al ouălor cu 14,6% - deoarece inflația atinge cel mai mare nivel din ultimii 40 de ani

_ Familia îndurerată a lui Darius s-ar putea confrunta cu două luni de întârziere pentru a-i găsi cauza morții, pe măsură ce ancheta continuă

_ Privește frumos pe proscrisul lui Arsenal, Nicolas Pepe, cu clubul din Ligue 1 care speră să obțină un împrumut

_ CEO-ul Foxtel Australia o numește pe Emilia Clarke o „fată scundă și prostească” la premiera House of the Dragon

_ 'A lot has already been achieved'

_ Sex, sos și droguri: realitatea lucrului în fast-food așa cum o povestesc muncitorii

_ Indicele ROBOR la 3 luni a fost cotat joi la 7,97%

_ Cantitatea de peste 13 tone de deşeuri din plastic, oprită la frontieră

_ Rămășițe umane găsite într-o valiză cumpărată la licitație în South Auckland despre care se crede că ar fi doi copii

_ Cetăţenii ucraineni evacuaţi din blocul în care a izbucnit un incendiu, în comuna Brazi, s-au mutat la localnici sau au fost preluaţi de o asociaţie

_ Ministrul Finanţelor: Există risc de criză economică în România. Nu trăim într-o oază feriţi

_ Explozie extrem de puternică la o mochee din Kabul: mai mulți morți și zeci de răniți

_ Diamantele descoperite în Rusia au urme de 'sânge': planul Occidentului pentru blocarea războiului dus în Ucraina

_ Trupele Rusești au bombardat puternic în Harkov: cel puțin 6 oameni au murit/ Video

_ Volunteers from the Georgian Legion help Ukrainians repel Russian army

_ Un băiat turc de trei ani moare într-o mașină fierbinte „după ce tatăl l-a lăsat la 37 de grade” pentru a merge la un pahar

_ Coreea de Sud solicită discuții de urgență cu cei din Coreea de Nord, în timp ce continuă testele cu rachetele balistice

_ Atletico Madrid a refuzat o ofertă de 130 milioane euro de la United pentru Joao Felix

_ Incendiu într-un spaţiu de depozitare al Penitenciarului Arad

_ Fum, flăcări și panică la Penitenciarul Arad: un incendiu a izbucnit la unitatea de detenție

_ Indicele ROBOR scade timid și mai oferă o gură de oxigen românilor care au credite

Nr. de articole la aceasta sectiune: 1690, afisate in 29 pagini.