_ Cercetările investighează variabilitatea sursei ultraluminoase de raze X NGC 925 ULX-3

_ Cercetările investighează variabilitatea ultraluminosului Sursa de raze X NGC 925 ULX-3

Astronomii de la Institutul de Tehnologie din California (Caltech) și din alte părți au observat o sursă de raze X ultraluminoasă cunoscută sub numele de NGC 925 ULX-3 folosind navele spațiale Swift și NuSTAR ale NASA, precum și satelitul XMM-Newton al ESA. Rezultatele acestei campanii de observare, publicate pe 16 iunie pe arXiv.org, oferă perspective importante asupra comportamentului variabil al acestei surse.

Sursele ultraluminoase de raze X (ULX) sunt surse punctuale de pe cer care sunt atât de luminoase în Raze X care emite fiecare mai multă radiație decât le emit 1 milion de sori la toate lungimile de undă. Ele sunt mai puțin luminoase decât nucleele galactice active, dar sunt mai luminoase în mod constant decât orice proces stelar cunoscut. Deși au fost efectuate numeroase studii asupra ULX-urilor, natura de bază a acestor surse rămâne nerezolvată.

NGC 925 ULX-3 este o sursă de raze X ultraluminoasă foarte variabilă, detectată în mod întâmplător ca în timpul observațiilor NASA Chandra despre NGC 925. — o galaxie spirală situată la aproximativ 31 de milioane de ani lumină distanță. Deși au fost efectuate puține observații ale acestui ULX, natura variabilității sale este încă puțin înțeleasă.

Așadar, o echipă de astronomi condusă de Hannah P. Earnshaw de la Caltech a efectuat o campanie de monitorizare a ULX-3 folosind Swift , completată de observații privind ținta de oportunitate cu XMM-Newton și NuSTAR declanșate atunci când această sursă era strălucitoare.

„Raportăm rezultatele unei campanii de monitorizare 2019-2021 cu Swift și ținta-oportunității asociată. observații cu XMM-Newton și NuSTAR, examinând comportamentul spectral și temporal al sursei ultraluminoase de raze X (ULX) NGC 925 ULX-3, extrem de variabilă”, au scris cercetătorii în lucrare.

Studiul a relevat. că ULX-3 prezintă o periodicitate de 127–128 de zile peste care intră și iese din regimul de luminozitate ULX. Aceasta este probabil o variație superorbitală care este comună în ULX-urile care conțin acretori de stele neutroni. Mai mult, sursa prezintă o variație a fluxului de aproximativ un ordin de mărime, care este, de asemenea, tipic pentru ULX-urile descoperite până acum.

Cu toate acestea, în timp ce luminozitatea ULX-3 variază cu aproximativ un ordin de mărime în flux, nu există nicio indicație a unei schimbări a stării de acumulare. Prin urmare, autorii lucrării presupun că această sursă este un candidat puternic pentru a fi o stea neutronică ULX. Ei au adăugat că câmpul magnetic al unei astfel de stele neutronice poate fi la un nivel de un trilion de Gauss.

Observațiile au descoperit că ULX-3 experimentează o scădere a luminozității în mijlocul unei stări altfel strălucitoare. Curbele de lumină pliate în fază sugerează că această scădere poate reapărea într-o fază similară a ciclului și probabil că nu durează mai mult de câteva zile. Astronomii au observat că un astfel de comportament de scufundare a fost observat și în alte ULX-uri cu perioade lungi și se poate datora obscurării periodice sau superperiodice a sursei.

Studiul nu a găsit nicio dovadă de pulsații în ULX- 3. Cercetătorii speră că observațiile ulterioare ale acestei surse vor schimba acest lucru, deoarece pulsațiile pot fi cruciale pentru a ne ajuta să înțelegem mai bine proprietățile ULX-3.