_ Observațiile găsesc dovezi ale unor straturi de nori neregulate în atmosfera unui obiect de masă planetară din apropiere

_ Observațiile găsesc dovezi ale unui nor neregulat straturi din atmosfera unui obiect de masă planetară din apropiere

Astronomii au efectuat observații fotometrice cu mai multe lungimi de undă ale unui obiect de masă planetară din apropiere cunoscut sub numele de SIMP J013656.5+093347. Rezultatele campaniei de observare, prezentate pe 22 februarie pe serverul de pre-print arXiv, sugerează că obiectul găzduiește straturi neregulate de nor în atmosfera sa.

Descoperit în 2006, SIMP J013656.5+093347 (sau SIMP0136 pentru scurt) este un obiect cu masă planetară foarte variabilă. Masa sa este estimată a fi de aproximativ 12,7 mase Jupiter, iar temperatura sa efectivă este la un nivel de 1.100 K.

Observațiile anterioare ale SIMP0136 au descoperit că are o perioadă de rotație de aproximativ 2,4 ore și un vârf până la -amplitudine maximă a benzii J de aproximativ 50 mmag. Mai mult, un studiu a detectat o emisie radio pulsată foarte polarizat circular în banda de 4-8 GHz și un câmp magnetic de peste 2,5 kG, sugerând prezența aurorelor pe acest obiect.

Acum, o echipă de astronomi. condus de Allison M. McCarthy de la Universitatea Boston din Boston, Massachusetts, a decis să arunce o privire mai atentă asupra atmosferei SIMP0136. În acest scop, au efectuat fotometrie cu mai multe lungimi de undă a acestui obiect folosind Observatorul Telescopului Perkins de 1,8 m situat pe Anderson Mesa lângă Flagstaff, Arizona.

„Monitorizarea variabilității fotometrice este un instrument util pentru înțelegerea structurii atmosferice. de pitice brune, obiecte cu masă planetară și exoplanete. Variabilitatea observată este atribuită acoperirii neomogene de nori, instabilităților termochimice, fluctuațiilor de temperatură și/sau activității aurorale", au explicat cercetătorii.

Conform studiului. , datele colectate constau din expuneri în bandă J și Ks luate secvenţial cu expuneri în bandă J de 12, 30 de secunde, urmate de expuneri în bandă Ks de 24, 15 secunde. Analizând acest set de date, echipa lui McCarthy a identificat o schimbare de fază între curbele de lumină din benzile J și Ks, care a fost măsurată la aproximativ 39,9 grade.

Astronomii presupun că schimbarea de fază observată ar putea fi explicată de existența a cel puțin două straturi de nori neregulate în atmosfera lui SIMP0136. Stratul superior, cel mai probabil, se află în sau deasupra regiunii atmosferei pe care o sondează banda Ks, în timp ce stratul inferior se află probabil fie între regiunile atmosferei pe care le sondează banda J și Ks, fie în regiunea atmosferei. că sondele în bandă J.

Cercetătorii au remarcat că ipoteza lor este în acord cu un studiu efectuat în 2023, care sugera prezența unor nori de forsterit neregulat, la un interval de presiune de 1,3–1,7 bar peste un puntea de nori de fier aflată la și sub 7,0 bar.

Rezumând rezultatele, autorii lucrării au subliniat că monitorizarea pe termen lung a SIMP0136 este necesară pentru a determina dacă schimbările de fază sunt constante în timp, ceea ce ar putea arunca mai multă lumină asupra atmosferei obiectului. Ei au adăugat că observațiile viitoare cu telescopul spațial James Webb (JWST) ar trebui să ajute la atingerea acestui obiectiv.