REPORTAJ Harghita: Patru tineri pasionați de astronomie vor învăța copiii să citească în stele

Sute de elevi din Harghita, dar și din alte județe, vor fi inițiați în tainele astronomiei de mai mulți tineri pasionați de acest domeniu, din Miercurea Ciuc.

3eb5df2a-b6b1-44aa-9546-20d7caef06b9

Patru tineri din Miercurea Ciuc — un impiegat de mișcare la CFR, un medic, un arhitect și un fotograf — au pus bazele Asociației 'Ucenicul Astronom' și, cu sprijinul conducerii Colegiului Național 'Octavian Goga', au amenajat un club de astronomie în incinta unității școlare.

Pentru început, aproximativ 60 de elevi vor participa la cursuri de inițiere în astronomie, dar la clubul din Miercurea Ciuc sunt așteptați toți cei interesați de acest domeniu, indiferent de vârstă, urmând ca membrii fondatori ai asociației să meargă și în alte orașe din Harghita, dar și în alte județe, pentru a-i învăța pe elevi 'să citească în stele'.

Clubul de astronomie a fost amenajat cu sprijinul mai multor sponsori, instituții sau persoane private și este dotat cu un telescop astronomic Newton 150/750, o lunetă terestră, un telurion, un sistem solar, un proiector, un video-proiector, planșete, machete, hărți stelare sau cărți.

Elevii vor fi învățați bazele astronomiei, cum ar fi să recunoască obiectele cerești, 'să facă diferența între un avion și un satelit' sau să știe unde sunt constelațiile. Pentru început, ei vor învăța noțiuni teoretice, apoi, când vremea se va mai încălzi, vor face observații astronomice de pe terenul de sport al școlii.

Inițiativa a fost primită cu bucurie și a fost susținută de conducerea Colegiului Național 'Octavian Goga', care a pus la dispoziție spațiul în care funcționează clubul și care consideră că acesta va fi un lucru benefic pentru toți copiii, dar și pentru instituția școlară.

'Sunt convinsă că vor participa foarte mulți elevi la cursuri și vor avea ceva util de învățat, se vor familiariza cu astronomia. (...) Și mai ales, cred că instrumentele acestea, pe care nu oricine și le poate achiziționa, vor avea mare succes', a declarat directoarea colegiului, Magdalena Dumbravă.

Sufletul acestei inițiative este Sorin Cosmin Micloș, un tânăr de 34 de ani, care lucrează ca impiegat de mișcare la CFR, este pasionat de astronomie de mai bine de 20 ani și care dorește acum să le transmită și copiilor din cunoștințele sale.

Sorin se autointitulează 'singurul impiegat de mișcare din România care este și astronom amator' și dezvăluie că pasiunea sa a început în clasa a IX-a, când a privit cerul mai cu atenție, s-a uitat la stele, a început să-și pună întrebări și să se îndrăgostească de bolta cerească. Prima hartă stelară a copiat-o pe hârtie de talc, de la un coleg care adusese la școală un atlas și apoi a încercat să identifice stelele pe cer.

Sorin recunoaște că a durat mai bine de șase luni până a descoperit Steaua Polară pe care, acum, o vede și 'cu ochii închiși'. El și-a întocmit apoi și un jurnal astronomic, unde nota tot ceea ce vedea pe cer și chiar le dădea nume sateliților, în funcție de constelația unde apăreau sau îi boteza după numele câinelui pe care îl avea atunci ori după numele sorei sale.

Tânărul din Miercurea Ciuc mărturisește că a făcut 'astronomie cu ochii' timp de nouă ani, până când s-a putut uita pentru prima dată printr-o lunetă, iar un telescop și-a luat abia în urmă cu șase ani. De aceea, își dorește să transmită mai departe cunoștințele sale, în mod gratuit, pentru ca elevii de astăzi să nu mai trăiască frustările prin care a trecut el.

'Nouă ani am făcut astronomie cu ochii, apoi după nouă ani m-am uitat prima dată printr-o lunetă. A fost foarte frustrant și de aceea vreau să mă lupt ca niciun copil să nu treacă prin ce am trecut eu, ca, atunci când are o întrebare, să vină și să primească răspuns și să nu-l coste nimic, decât timpul lui pentru a descoperi lumea', a declarat pentru AGERPRES Sorin Cosmin Micloș.

Acesta spune că 'astronomia este exact ca scrisul pentru copii' și susține că toate materiile de la școală se leagă de astronomie, motiv pentru care le va fi elevilor de mare folos.

'Toate materiile se leagă de astronomie. Este un spectru atât de larg (...) te învață matematică, fizică, biologie, geografie, chimie. Astronomia te învață totul. Trebuie să ai o cultură generală peste medie ca să știi astronomie. Astronomia îți ridică nivelul de cultură și te vindecă de două boli grave: prostia și claustrofobia. Odată ce știi astronomie, nu mai ești închis în mintea ta și nu îți mai este frică de spațiile închise, pentru că știi că ești în universul acesta atât de vast', afirmă impiegatul-astronom.

Chiar dacă este o persoană veselă, entuziastă și pozitivă, Sorin are și o nemulțumire, legată de faptul că 'ne stingem atât stelele din noi, cât și pe cele de pe cer', și își dorește ca un un număr cât mai mare de oameni să își ridice ochii din pământ și să se uite la cer.

'Trăim într-o perioadă în care noi ne stingem stelele și pentru asta vreau să lupt, să aprindem stelele din nou. Ne stingem și stelele din noi, dar și de pe cer. Pentru că fiecare bec aprins pe un stâlp e o stea stinsă pe cer și ajungem să nu mai cunoaștem bolta cerească. Și să nu-ți cunoști bolta cerească e ca și cum ți-ai arde istoria, pentru că toată istoria noastră a fost scrisă sus și apoi strămoșii noștri și-au ghidat viața, au ridicat așezările după stele. Iar noi acum stingem stelele și vreau să lupt ca să fie locuri de 'dark sky', unde poți merge să admiri bolta cerească în adevărata ei splendoare', mărturisește Sorin Cosmin Micloș.

Visul său este ca astronomia să devină materie opțională în școli.

Impiegatul-astronom este ajutat în demersul său de alți trei prieteni pasionați de acest domeniu, respectiv Sorin Bota, Sergiu Sângeorzan și Főcze Zsolt Antal. Cu toții vor să arate copiilor și o altă perspectivă asupra vieții, să vadă că 'din lucrurile mărunte se fac lucrurile cu adevărat importante'.

AGERPRES / (A-AS-autor: Gina Ștefan, editor: Diana Dumitru, editor online: Anda Badea)

(Agerpres)

În fine s-a făcut dreptate. Donald Trump a dat afară de la Casa Albă presa progresistă cea mai isterică care-l înjură zilnic de 2 ani: CNN, Politico, Buzzfeed, NewYork Times, etc...

Fundația SOROS până în 2006: printre membri: H-R Patapievici, Mihai Șora, Andrei Marga, Sanda Pralong, Cristian Pîrvulescu, Ionuț Popescu, Andrei Pippidi, Victor Rebengiuc, Alin Teodorescu, Alexandru Lăzescu, Catrinel Pleșu, A. Oișteanu, S.Fati, R.Weber

BRAZILIA 2014-2016. Alegeri Prezidențiale câştigate de non-progresişti, Soros, Speculațiile la Bursă, Lupta Anticorupție susținută cu Mitinguri de stradă făcute cu 1 milion de oameni, Suspendarea preşedintelui ales democratic şi acuzarea sa.

BATAIE DE JOC A MAGAZINELOR LIDL LA ADRESA ROMANILOR. PRETURILE MULTNATIONALEI GERMANEI LIDL SUNT CU 50% MAI MARI IN ROMANIA DECAT IN POLONIA. Branza Camembert costă 9,99 de lei în România iar in Polonia e doar 6.95 de lei,

Apel către președintele Donald Trump. Dați-l afară de la Departamentul de Stat pe Hoyt Yee susținătorul progresist al lui Soros

REȚEAUA PROGRESISTĂ-SOROȘISTĂ ÎN ACȚIUNEA SE DĂ SINGURĂ DE GOL. Ziarul progresist-pro-soroșist Republica condus de CTP ne informează că trei progresiști de marcă din America au venit la București să-i instruiască pe protestatari cum să #reziste

Avocatul Gheorghe Piperea demasca CENZURA REȚELEI SOROS: "Treaba cu ministerul adevărului devine serioasa si gravă. Soldații disciplinați aliniati în spatele neo-marxiştilor și anarhiștilor americani, îşi fac treaba, raportând la greu la feisbuc"

PĂZEA CĂ VINE-N GOANĂ SOROS-UL ANTICHITĂȚII A reapărut la ActiveNews lunecosul preot Aldea adeptul multiculturalității soroşişte aplicată de el "creator" pe spațiul geto-dac al Daciei lui Burebista şi-a lui Decebal.

Iohannis și Kovesi au atacat Presa și Libertatea Presei la Bilanțul DNA. Kovesi a invocat chiar DIVERSIUNEA SOROȘIȘTĂ numită FAKE NEWS, atunci când a atacat presa.

Antonina Goloseev de la Românii au talent, o adevărată bombă sexy. Florin Călinescu: "E bună!" | FOTO & VIDEO

Directorul, SEX cu profa de matematică în şcoală. Elevii au filmat pe ascuns. VIDEO XXX

LUCIAN BUTE - ELEIDER ALVAREZ (ora 5:30) LIVE VIDEO ONLINE STREAMING din QUEBEC

CASETA NR. 8: Sebastian Ghiţă face noi dezvăluiri: "Coldea şi Kovesi sunt Agenți ai unui Serviciu Secret Străin". Coldea a falsificat facturile. Ghiță a prezentat factura zborului făcut la Cluj ca să acopere doctoratul plagiat al lui Laura Codruţa Kovesi

SEX TAPE made in Romania: 4 vedete autohtone FILMATE făcând perversităţi VIDEO

O veste bună. Încă puțin până la 53.000. "Vreau să las moștenire copiilor mei această țară!" CEREM NAȚIONALIZAREA RESURSELOR NATURALE, OPRIREA CONCESIONĂRILOR ȘI OPRIREA VÂNZĂRII PAMÂNTURILOR LA STRĂINI

Marius Mihăilă de la Românii au talent a făcut-o pe Mihaela Rădulescu să plângă | VIDEO

Tăpălagă, de la HotNews, Divizia Presă a SRI, îi dă în gât pe cei de la DNA și le cere "să se profesionalizeze" semn că INVENȚIA SOROȘIȘTĂ numită "LUPTĂ ÎMPOTRIVA CORUPȚIEI" nu mai e crezută de NIMENI

ALLONS ENFANTS! Marine Le Pen vrea să scoată Franţa din federația progresistă numită UE. Le Pen "UE distruge Europa naţiunilor. Vom clădi o altă Europă"

O fostă majoretă a făcut SEX cu un elev de 15 ani! Filmul XXX a ajuns pe INTERNET. VIDEO

Florin Nae a cântat "Caruso" la Românii au talent 2017. Ți se face pielea de găină | VIDEO

Slovenia legalizează căsătoria între personale de același sex. Adopțiile le sunt însă interzise

Majoritatea PSD+ALDE împreună cu minoritatea PNL+USR au votat în unanimitate să se taie cât mai multe păduri ca să exportăm lemnul brut la austrieci şi la alții ca ei

Iată DOVADA că lupta ÎMPOTRIVA CORUPȚIEI e o MARE MINCIUNĂ și o făcătură soroșiștă. Cum au fost MUȘAMALIZATE MARILE DOSARE DE JAF de ZECI DE MILIARDE din România

În 2011, s-a spus că este cea mai frumoasă fată din lume. Vezi cum arată 6 ani mai târziu

ROMÂNII AU TALENT 2017. Florin Călinescu, replică TĂIOASĂ pentru Mihaela Rădulescu

Luiza Anti a fost înmormântată în județul Iași. Sute de oameni au condus-o pe ultimul drum pe soția primarului care a murit intoxicată

Augustin Lazăr: Modul de reglementare a răspunderii magistraţilor este la standardele europene

LIVE SCORE | ASA Târgu Mureș - FC Voluntari 0-0. Ivanovici șutează la colțul lung, Pap respinge în corner

LIVE SCORE | ASA Târgu Mureș - FC Voluntari 0-0. Nicoliță ratează cea mai mare ocazie a meciului

Casă Albă interzice accesul jurnaliștilor de la New York Times și CNN la o conferința de presă

LIVE VIDEO Ucraina: Lupte intense pentru aeroportul din Donetsk

LIVE SCORE | ASA Târgu Mureș - FC Voluntari 0-0. Echipele de start

MANIPULAREA PRIN SEX. IMAGINI EXPLICITE! Mădălina GHENEA, GOALĂ PUȘCĂ în SCENE de SEX SĂLBATIC in serialul "Familia Borgia - Adevar si Frica" | VIDEO 18+

FABULOS A uitat camera pornită după un LIVE pe Facebook. Șapte milioane de fani au auzit ceva MEMORABIL despre Novak Djokovic

LIVE SCORE | ASA Târgu Mureș - FC Voluntari 0-0. Pauză! Nicoliță ratează cea mai mare ocazie a meciului

Grindeanu: Poate că acum se iese în stradă, de exemplu, ca să se respecte anumite decizii definitive ale instanțelor

LIVE SCORE | ASA Târgu Mureș primește vizita Voluntariului, de la ora 20:30, în deschiderea etapei cu numărul 25. Echipele de start

Moise Guran, la Adevărul Live, despre fake news: "Fenomenul e grav pentru că schimbă percepția oamenilor în legătură cu lumea în care trăiesc" VIDEO

Liga I, etapa a 25-a: ASA Tg. Mureș – FC Voluntari 0-0. Se joacă pe arătură! / LIVE

Limbajul florilor. Ce mesaje transmit plantele

LIBERTATEA TE AJUTĂ: Numărul de ore lucrate afectează vechimea în muncă?

Liga I, etapa a 25-a: ASA Tg. Mureș – FC Voluntari 0-0. Se joacă pe arătură! Oaspeții au făcut contestație / LIVE

Gruparea traficanților de tezaure dacice, prin mafia sârbă, a ajuns în instanță. Magistrații administrează probatoriul

Lăsatul secului de brânză pentru Postul Paștelui 2017. Tradiții și superstiții

Update: Catastrofă umanitară în Suceava și Botoșani. Peste 50% dintre adulți nu au salar. ROMÂNIA SITUAȚIE CATASTROFALĂ. Câți sunt oficial plecați la muncă în străinătate, câți sunt fără salar, câți mai au încă un salar. Care e situația în fiecare județ.

Dezvăluire Şoc. Ponta "am fost obligați de UE sa integrăm zona de Vest a Țării cu Ungaria Cehia și Slovacia". Când vă spuneam, că se lucrează din greu la regionalizarea, federalizarea și la dispariția statului național numit România nu ne credeați.

Ce este OTRAVA VX, cea cu care a fost ucis Kim Jong-Nam. De ce a fost declarată substanță de DISTRUGERE ÎN MASĂ

Scene inedite oferite de familia Djokovic. Au făcut un live pe facebook, au uitat camera deschisă și toată lumea a putut auzi cum "Nole" a fost certat de soția sa: "Unde-ți sunt manierele?"

SUA: Președintele Trump a semnat un ordin pentru dereglementare

LIVE BLOG | Lucian Bute - Eleider Alvarez, în jurul orei 05:30. Meciul revenirii în elită pentru "Mister K.O."? Anunțul trist făcut de român: "Confirm cu profundă dezamăgire..."

Guvernul Cioloş-Soros a nenorocit comerțul românesc cu produse alimentare după dictonul internaționali "Pentru străini mumă, Pentru români ciumă"

Bărbat de 50 de ani, găsit mort în Balta Pipera, din Voluntari

Grindeanu a găsit explicaţia protestelor: Poate că acum se iese în stradă ca să se respecte anumite decizii definitive ale instanţelor

Augustin Lazăr: Orice denunț trebuie înțeles ca o modalitate de sesizare care să producă probe în continuare

Avocatul Virgiliu Vulcan: Klaus Iohannis a greşit când a făcut contestaţia în anulare. Faptele erau prescrise

Cel puțin 50 de morți în atentatul comis de rețeaua Stat Islamic în nordul Siriei

Trump promite că în mandatul său va avea loc cea mai amplă dezvoltare a armatei americane

Cele mai bune filme erotice pe care le-ai ratat - Video

Ar putea fi meciul anului pentru Gaz Metan: "Sper să ne calificăm în play-off, la meciul cu Steaua". Ce se întâmplă cu vedeta Eric înaintea duelului cu Alibec

Ilie Şerbănescu "Cioclii străini sunt pregătiţi (să ne fure Hidroelectrica) Este de ajuns a fi pusă în bursă! ". Cerem PSD-ului și lui DRAGNEA să oprească DE URGENȚĂ VÂNZAREA PE BURSĂ A HIDROELECTRICA și a celorlalte companii de stat

Augustin Lazăr despre protocolul dintre SRI și DNA: Nu există nicio echipă mixtă

Dinamo, echipa de evitat până în finală! CSM București a câștigat un meci important cu Potaissa, în tentativa de a ocupa un loc pe podium la sfârșitul sezonului regulat

Un cutremur cu o magnitudine de 6,6 s-a produs la sud de Insulele Fiji

Augustin Lazăr despre abuzul în serviciu: De acord să fie reformulat, dar nu în maniera în care să nu poată fi folosit

FAKE NEWS LA PROGRESSIVE NEWS. DCNews dezvăluie cum A CENZURAT sau A MINIMIZAT presa progresisto-soroșiștă, ȘTIREA despre casa luată cu japca folosind acte false pe care Iohannis a pierdut-o în Justiție.

Sorin Grindeanu: Guvernul a fost reprezentat de Ana Birchall la bilanţul DNA. Eu am avut şedinţă de guvern

Spania, etapa 24. Atletico Madrid – FC Barcelona, șocul rundei. La Villarreal vine Real! Program, rezultate și clasament

VIDEO Gabriela Firea: Nu intenționăm sub nicio formă să achiziționăm autoturisme care s-ar preta activității de taximetrie

TERAPIE DE ȘOC PENTRU POPULAȚIE CU GAZELE ROMÂNEȘTI. Guvernul Cioloș-Soros ne-a NENOROCIT. A liberalizat PREȚUL LA GAZE în avantajul companiilor străine înainte să plece. Preţul la gaze, mai mare cu 10% din aprilie. OMV RÂDE ȘI-ȘI FREACĂ MÂINILE

Îţi place varza? Iată efecte miraculoase de care beneficiezi când o mănânci

Un bebeluş bolnav a murit după ce mama sa l-a luat acasă de la spital, fără să aibă acordul medicilor

Franta: Un procuror cere anchetarea oficială a candidatului Francois Fillon

Mai avem nevoie și de iarbă. ASA – Voluntari, 0-0 pe un teren de lumea a treia a fotbalului

Grindeanu: Guvernul a fost reprezentat la bilanțul DNA de Birchall; eu am avut ședință de guvern

Ce trebuie să ştii despre arhangheli

Preotul de la Românii au talent a rupt scena în două

Firea: Asigur bucureștenii că, prin crearea societăților comerciale 100% deținute de Primărie, municipalitatea va administra eficient patrimoniul public

Ivan: Dragnea este atât de convingător în PSD, pentru că argumentul lui este Shhaideh. Acolo sunt fondurile pentru dezvoltare locală

Monica Ungureanu și Larisa Florian, medaliate cu bronz la Grand Prix-ul de judo de la Dusseldorf

Statul Islamic a revendicat atentatul cu 60 de morți din nord-vestul Siriei

Oscar 2017 | Cine sunt singurele persoane care știu deja câștigătorii premiilor Oscar

Persoanele care se trezesc mai devreme fac alegeri alimentare mai sănătoase (studiu)

Der Spiegel: Serviciile de informaţii externe germane ar fi spionat jurnalişti străini

Statul Islamic revendică un atentat din nordul Siriei, soldat cu peste 51 de morţi

Ziua și vestea proastă pentru Zidane. După înfrângerea cu Valencia, antrenorul Realului mai primește o lovitură: un titular s-a accidentat și nu va juca aproape o lună

Justiția Progresistă acționează și în Franța cu 2 luni înainte de alegeri. După Francois Fillon justiția a luat-o la rând pe Marine Le Pen. Cine are avantaj electoral? Bilderbergul Macron.

Eșecul fuziunii PNL-PDL, faza pe comisii. Ce oameni pregătesc alegerea viitorului șef de partid și cum ar putea arăta noul BPN

Surse de poluare ale aerului din camera ta

Deputați germani cer eliberarea ziaristului arestat în Turcia

VIDEO EXCLUSIV / Dispute pe seama urmașilor, în familia Duban. El ar vrea, ea ar mai sta

Au trebuit să moară bebeluși ca să vedem nesimțirea lui Iohannis. Deşi de 14 zile avem zeci de bebeluși grav bolnavi dintre care trei au murit, Iohannis nu a binevoit nici măcar 5 minute să treacă să-i vadă. În schimb s-a întâlnit cu ONG-iştii lui Soros

Gabriel Nebunu de la Românii au talent 2017, show cu muzică populară

EXCLUSIV / Dani Oțil știe tot ce se întâmplă în lipsa sa în propriul restaurant. Își supraveghează angajații pe telefon!

Judo: Monica Ungureanu și Larisa Florian, medaliate cu bronz la Grand Prix-ul de la Duesseldorf

Pamela Anderson, într-o NOUĂ RELAȚIE. "Cu siguranță s-au întâmplat unele lucruri, este un bărbat minunat"

Christoph Daum, despre amicalul România – Chile: „E fantastic, e ca un cadou!”

Comisarul european Jourova disperată pentru că nu poate convinge Volkswagen să îi despăgubească pe clienții europeni

Replici tăioase pentru Mihaela Rădulescu la Românii au talent. Ce i-a spus Călinescu

Clasamentul în Liga Zimbrilor la handbal masculin, sezonul 2016-2017. Meciurile etapei și rezultatele complete

Franța, etapa 27. Marseille – PSG, derby-ul rundei. Nice joacă azi. Program, rezultate și clasament / VIDEO

Ce fel de FILME PORNO le plac femeilor! Preferințele lor sunt neașteptate

Lider CDU: Dacă Trump impune tarife punitive, Europa trebuie să reacționeze

ROMANII AU TALENT 2017 LIVE VIDEO: Multe surprize la Pro Tv. LIVE STREAMING ROMANII AU TALENT

ISU: Bărbat de 50 de ani, găsit mort în Balta Pipera, din Voluntari

Un copil a furat o mașină și a făcut accident în Sibiu. Era beat și a fost grav rănit

Andra a umplut Sala Palatului în prima zi a maratonului de concerte / VIDEO & GALERIE FOTO

Cunoscutul actor rus Alexei Petrenko a murit la 78 de ani

LIVE TEXT | Stanciu, Chipciu și Prepeliță își află adversarii din optimile Europa League. Anderlecht o va întâlni pe APOEL Nicosia

SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 25 februarie

Liga I, etapa a 25-a: ASA Tg. Mureș – FC Voluntari 0-0. S-a jucat pe arătură! Oaspeții au făcut contestație

Reţetele Tale: Gulaş cu carne de porc

S-a stabilit arbitrul derby-ului Dinamo - CS U Craiova

Donald Trump continuă războiul cu PRESA, apreciind că citarea surselor anonime ar trebui interzisă: Sunt împotriva oamenilor care inventează știri

TOP 10 cele mai bune ACTRIŢE PORNO din istorie FOTO

EXCLUSIV | Dezvăluiri despre ce se întâmplă, de fapt, la FCSB: "E mai bine fără suporteri!" Motivul pentru care fanii n-au mai fost doriți

Baschet. Finlandezul Jukka Toijala este noul antrenor de la Steaua CSM Eximbank

Dezvăluirile fostei gimnaste Steliana Nistor. "Am preferat lagărul de la Deva, era viață de lux față de ce aveam acasă"

Nr. de articole la aceasta sectiune: 3996, afisate in 34 pagini.