Prima poză a unei găuri negre capturată de astronomi

O Rețea de opt telescoape radio din întreaga lume a înregistrat pentru prima dată această imagine revoluționară

Astronomii au capturat pentru prima dată în istoria omenirii, imaginea unei găuri neagre, fapt ce reprezintă o revoluție în înțelegerea acestor obiecte, considerate a fi cele mai enigmatice obiecte ale Universului.

Imaginea prezintă un halou de praf și gaze, care "trasează" conturul unei găuri negre colosale, aflate în inima galaxiei Messier 87. Galaxia Messier 87 se află la 55 de milioane de ani lumină de Pământ.

Gaura neagră în sine - o capcană cosmică din care nu poate scăpa nici lumina, nici materia - este încă un concept inexplicabil și de neconceput pentru știința umană.

Dar cele mai recente observații i-au dus pe astronomii pentru prima dată, să poată vedea "iluminarea" orizontul evenimentului dincolo de care toate legile fizice cunoscute se prăbușesc.

Imaginea descoperită a fost capturată de telescopul Horizon Event (EHT), o rețea de opt telescoape radio care se întinde din Antarctica până în Spania și Chile, într-un efort uriaș care a implicat mai mult de 200 de oameni de știință. Datele strânse sunt atât de uriașe încât nu au putut fi transmise pe internet pentru a fi agregate. Harddisk-urile care le conțineau au trebuit să fie transportate cu avionul.

Sheperd Doeleman, directorul EHT și al colegiului de cercetare de la Universitatea Harvard, a declarat: "Găurile negre sunt obiectele cele mai misterioase din Univers. Am văzut ceea ce am crezut că era de neconceput. Am fotografiat o gaură neagră".

France Córdova, directorul Fundației Naționale de Științe a Statelor Unite și cercetătoare astrofizician, a spus că imaginea găurii negre, pe care ea a văzut-o, doar atunci când a fost dezvăluită la briefingul de presă pe care îl prezida, i-a adus lacrimi la ochi.

"Am studiat găurile negre atât de mult încât uneori este ușor să uităm că niciunul dintre noi nu a văzut vreuna", a spus ea.

"Această imagine va lăsa o amprentă asupra amintirilor oamenilor"

Imaginea oferă prima vizionare directă a discului de acumulare al unei găuri negre, un inel fuzzy în formă de gogoașă de gaz și praf care "alimentează" în mod constant monstrul.

Telescoapele rețelei EHT preiau radiațiile emise de particulele din interiorul discului care sunt încălzite la miliarde de grade în timp ce se învârt în jurul găurii negre, aproape de viteza luminii, înainte de a scăpa de gura de golire.

Aspectul de tip halo al imaginii se datorează faptului că particulele de pe partea discului care se rotește spre Pământ sunt aruncate mai rapid spre noi și apar mai luminoase. Umbra întunecată marchează marginea orizontului evenimentului, punctul fără întoarcere, dincolo de care nici o lumină sau materie nu poate călători suficient de repede pentru a scăpa de tragerea gravitațională inexorabilă a găurii negre.

Găurile negre au fost anticipate pentru prima dată de teoria relativității lui Einstein - deși Einstein însuși era sceptic că ele ar exista de fapt.

De atunci, astronomii au acumulat dovezi copleșitoare că aceste coloane cosmice sunt acolo, incluzând recenta detectare a undelor gravitaționale care se propagă în cosmos atunci când perechi de găuri negre se ciocnesc între ele.

Deși uriașe comparativ cu soarele nostru, găurile negre sunt atât de mici față de distanțele colosale ale Universului, și atât de întunecate și îndepărtate încât observarea lor necesită în mod direct un telescop cu o rezoluție echivalentă cu a putea vedea o minge de golf pe lună. Acest lucru a fost considerat în trecut a fi o provocare insurmontabilă.

EHT a obținut puterea de foc necesară, combinând datele de la opt dintre cele mai importante observatoare de radio din lume, printre care Atacama Large Millimeter Array (Alma) din Chile și Telescopul Polului Sud, creând un telescop eficient cu mărimea Pământului.

Când au fost lansate observații în 2017, EHT avea două ținte primare. Primul a fost Sagetatorul A * , gaura neagra din centrul Calei Lactee, care are o masa de sori de aproximativ 4m. A doua țintă, care a generat imaginea, a fost o gaură neagră supermassivă în galaxia M87, în care a dispărut echivalentul a 6 miliarde de soare de lumină și materie.

Colaborarea continuă să producă o imagine a găurii negre a Căii Lactee. "Sperăm să obținem acest lucru foarte curând", a spus Doeleman.

Succesul proiectului sa bazat pe cerul clar pe mai multe continente simultan si o coordonare rafinata intre cele opt echipe care se afla in deplasare. Observațiile de la diferitele locații au fost coordonate folosind ceasuri atomice, numite masiere de hidrogen, cu o precizie de o secundă la fiecare 100 de milioane de ani. Și, într-o noapte, în aprilie 2017, totul a venit împreună. "Am fost foarte norocoși, vremea a fost perfectă", a spus Ziri Younsi, membru al colaborării EHT, care are sediul la University College London.

Volumul mare de date generate a fost, de asemenea, fără precedent - într-o singură noapte, EHT a generat suficiente date pentru a umple o jumătate de tonă de hard disk-uri. Asta însemna să aștepți o jumătate de an pentru datele despre Polul Sud, care ar putea fi expediate numai la sfârșitul iernii antarctice.

Observațiile dau deja oamenilor de știință noi perspective asupra mediului ciudat, aproape de găurile negre, unde gravitatea este atât de acerbă încât realitatea pe care o cunoaștem este distorsionată dincolo de recunoaștere.

La orizontul evenimentului, lumina este îndoită într-o buclă perfectă în jurul gaurii negre, ceea ce înseamnă că, dacă ați sta acolo, v-ați putea vedea ceafa.

Observațiile oferă de asemenea unul dintre cele mai stricte teste ale teoriei relativității generale a lui Einstein: aceasta prezice o formă rotunjită a halo-ului găurii negre, în conformitate cu ceea ce a observat EHT.

Oamenii de știință speră, de asemenea, să înțeleagă mai multe despre originea jeturilor de radiații care sunt emise de polii găurilor negre aproape la viteza luminii, creând balize strălucitoare care pot fi detectate la distante uriase in cosmos.

Cu toate acestea, observațiile nu dezvăluie încă nimic despre interiorul inscrutabil al găurii negre.

"Gaura neagră nu este orizontul evenimentului, este ceva înăuntru. Ar putea fi ceva chiar în interiorul orizontului evenimentului, un obiect exotic care plutește chiar sub suprafață sau ar putea fi o singularitate în centru ... sau un inel ", a spus Younsi. "Imaginea nu ne dă încă o explicație a ceea ce se întâmplă în interior".

Heino Falcke, președintele consiliului științific EHT, care se află la Universitatea Radboud din Olanda, a declarat: "Marea întrebare pentru mine este dacă vom putea vreodată să depășim această limită. Răspunsul poate că nu este posibil. E frustrant, dar va trebui să acceptăm asta. "

Telescopul orizontului evenimentului se bazează pe o tehnică numită interferometrie. Acest lucru este un pic cam ca încercarea de a reconstrui o piatră care a fost aruncată într-un iaz prin plasarea detectorilor în jurul marginii iazului pentru a măsura vibrațiile expediate de căderea pietrei. În mod similar, cu EHT, semnalele celor opt telescoape trebuie să fie combinate și alimentate printr-un computer pentru a transforma un munte de vibrații ale undelor de neînțeles într-o imagine vizuală.

Aceasta a reprezentat o provocare computațională fără precedent: cantitatea de date colectate a fost atât de enormă încât a trebuit transportată fizic într-o locație centrală, la observatorul MIT Haystack, sub forma unei jumătăți de tonă de hard disk-uri.

Dezvoltarea algoritmilor noi și sofisticați a reprezentat o parte crucială a transformării datelor EHT într-o imagine. Această imagine a avut nevoie nu numai de o combinarea datelor, ci și de filtrarea zgomotului provocat de factori precum umiditatea atmosferică, care răstoarnă undele radio și de sincronizarea cu mare precizie a semnalele capturate de telescoapele îndepărtate.

În timp ce studia încă la MIT, omul de știință Katie Bouman a venit cu un nou algoritm pentru a combina datele colectate în întreaga rețea EHT. Bouman a continuat să conducă o serie elaborată de teste menite să asigure că imaginea EHT nu a fost rezultatul vreunei forme distorsionate tehnic. Într-o etapă, aceasta implica colaborarea în patru echipe separate care analizau datele în mod independent până când erau absolut încrezători în constatările lor.

"Suntem o echipă sudată de astronomi, fizicieni, matematicieni și ingineri, și asta a fost ceea ce a fost nevoie pentru a obține ceva considerat până acum a fi imposibil", a spus Bouman.

Cioloș poreclit fiul lui SOROS, saluta PACTUL Rusia-UE de la Chisinău care a impus Guvernul Ruso-UE al soroșistei Maia Sandu

Iată cum se vinde țara. Portul Constanța promis de Cioloș Olandezilor în schimbul aderării la Schengen. Deutsche Welle: "Premierul Cioloș propune Olandei o bună afacere în domeniul transporturilor"

Un bărbat care amenința personalul militar cu un cuțit a fost împușcat la Lyon

Financial Times: "Görliwood" în rol de vedetă în drama politică a extremei dreapta din Germania

Președintele argentinian promite investigații în urma unei pene masive de curent electric

Carmen Dan, despre Dragnea: Nu am vorbit cu domnul președinte, dar iau în calcul această posibilitate

Faze tari: Un turist a spart codul unui seif ce stătea încuiat de 40 de ani de la prima încercare; Țara europeană în care echitația se face cu cai din lemn. "E o competiție serioasă"; Oferă pizza gratis celor care renunță la telefon

Finlanda: Președintele german Steinmeier sfătuiește Europa să păstreze o distanță mai mare față de Rusia

SUA: Pentagonul acuză Iranul de atac cu rachete asupra unor drone americane

Liviu Dragnea l-a anunțat pe Klaus Iohannis că dacă nu încetează războiul politic pe care l-a deschis şi dacă nu respectă votul popular e posibil să aibă surprize.

SURSE Liviu Dragnea i-a propus lui viceguvernatorului BNR, Florin Georgescu, functia de premier. Acesta ar fi refuzat deja propunerea

POLONIA. ONG-urile lui SOROS şi activiştii Progresişti fac prăpăd pe străzile Varşoviei. VIDEO. Primul ministru și șeful partidului conservator aflat la putere, evacuați cu ajutorul Politiei din clădirea Parlamentului, înconjurată de manifestanți

FINANȚAȚII LUI SOROS via FDSC.ro, de la AGENT GREEN au oprit un transport LEGAL. În trecut, au trecut cu Jeepul peste un om pe proprietatea acestuia. Ministerul Apelor şi Pădurilor: "Transportul era LEGAL. Proteste organizate care produc confuzie"

Utile: 3.000 de românce pot cere ecografii mamare gratuite în România; De ce nu este bine să folosești butonul de amânare a alarmei de la ceasul deșteptător; Aspirina ne ajută și ne strică totodată

Arturo Vidal vrea să plece de la Barcelona - presă

Alexandru cel Mare avea 3 soții şi era dezgustat şi scârbit de practicile homosexuale şi totuși "Adevărul.ro" şi mulți alții din Rețeaua Progresistă afirmă cu Nerușinare că era "homosexual"

ORADEA. județul Bihor: Primarul Bolojan (PNL) a câștigat detașat al treilea mandat, cu 71% din voturi - numărătoare paralelă

Dumitrașcu (ARSCM): Conceptul de Smart City a evoluat mult; au început să apară bugetele dedicate

Fostul Șef al serviciilor de Informații ale Armatei Turce, Ismail Hakki Pekin: "Un grup din Administrația Obama a susținut Lovitura de Stat a Rețelei Gulen. Nu cred că Lovitura de Stat a fost plănuită în interiorul Turciei." (deocamdată doar în engleză)

Victoria PSD-ului pare a fi revanșa lui Steinmetz împotriva lui Soros. JERUSALEM POST: "PSD-ul a câștigat alegerile cu ajutorul strategilor electorali din Israel"

Peste 500 de sportivi din 56 țări, la Campionatul Mondial de culturism și fitness de la Bistrița

CENZURA STALINISTĂ A PROGRESIȘTILOR INTERNAȚIONALIȘTI CONTINUĂ: HotNews " 'Inițiativă individuală' împotriva 'știrilor false'. Un IT-ist roman a lansat un instrument de semnalare a surselor dubioase de informatii de pe Internet"

Cântăreața de muzică populară, Mihaela Belciu, a ajuns de urgență la spital. "Cu părere de rău vă anunț că…"

O celebră vedetă de la noi, filmată în timpul unei orgii sexuale VIDEO

UE. Vaccinul împotriva hepatitei B: Curtea de Justiție a Uniunii Europene recunoaște legătura între vaccinul Hepatitei B și îmbolnăvirile cu scleroză multiplă

Şi-a prins fiica de 16 ani în pat cu un băiat! Reacţia mamei a fost extrem de dură

Unde vrea Liviu Dragnea să-și ispășească pedeapsa. Fostul lider PSD a depus o cerere specială

Carmen Dan: Au fost peste 9.200 de semnalări de vot multiplu

O actriță americană a postat singură pozele nud cu care era șantajată de un hacker: "Du-te dracului, cu toată puterea pe care crezi că o ai asupra mea!"

România Liberă 2008 - Cristian Burci, era mai puternic decat SRI

Ciocoii Vechi și Noi: Cioloş continuă să-i atace mișelește pe artiștii români de la operă: "Oamenii creativi şi cu idei (adică străinii) nu au voie să fie excluşi de la Operă de atitudini retrograde (adică de românii retrograzi)"

De ce câștigă Donald Trump? Documentar 2016.

Lider din România: Dispariția de la butoane a lui Plahotniuc ar putea crea promovarea unirii cu R. Moldova

TÂRGU MUREȘ. Dorin Florea (independent - susținut de partidele românești) a câștigat al cincilea mandat la Primăria Târgu Mureș cu cu 46,37% din voturi, potrivit numărătorii paralele

REZULTATE ALEGERI LOCALE 2016 (parţiale): Cine a câştigat marile oraşe, conform BEC

SUCEAVA. Ion Lungu a fost ales primar pentru a patra oară în Suceava. Liberalii au câştigat şi în Campulung şi în Vatra Dornei şi Siret

Muzicieni de tango de renume internațional, în Park Lake Shopping Center

Acuzaţii grave la adresa actriţei Maia Morgenstern. O colegă de breaslă a reclamat-o la Primăria Capitalei

Germania. Explozie în apropierea centrului de refugiați din Zirndorf, în afara orașului Nürnberg. Poliția caută doi suspecți cu "înfățișare arabă" conform declarațiilor martorilor

CE-I LIPSEȘTE CHELULUI ORĂDEAN: TICHIA DE MĂRGĂRITAR. Primăria Oradea va înființa Muzeul Francmasoneriei, în vechiul templu ridicat în 1902, reabilitat cu fonduri europene. Asta în timp ce E PLIN DE OAMENI SĂRACI ȘI DE COPII CARE SE CULCĂ FLĂMÂNZI

Franța: 20 de moschei și săli de rugăciune au fost închise din decembrie 2015

Oamenii de știință au aflat noi detalii despre evoluția umană. Băștinașii care locuiesc acum în insulele din zona Oceanului Pacific au ADN al unei specii de hominizi necunoscute, ceea ce arată că Homo Sapiens s-a încrucișat cu acea Specie Necunoscută.

TVR a încheiat un contract de 10,4 milioane de euro pentru emisia pe satelit a programelor sale

Progresismul face ravagii şi în Finlanda - Mărturiile cutremurătoare ale unei mame: Copiii care sunt luați cu forța de la părinți sunt băgați la carcera dacă plâng de dorul părinților.

După coşmarul produs de cei de la Barnevernet care le-au răpit copiii, Familia Bodnariu îşi petrece vacanţa în România în formulă completă. Lupta cu autoritățile progresiste din Norvegia nu s-a încheiat.

ITALIA. Încă o Turbare Progresistă. Proiect de Lege în Italia: "Soții nu mai trebuie să-şi jure credință unul altuia la căsătorie" căci așa ceva "e o dovadă de sexism şi o concepție greșită și învechită despre căsătorie"

AVOCATUL POPORULUI DIN ABSURDISTAN. AVOCATUL POPORULUI VA LUA O DECIZIE CÂND NU VA MAI FI NEVOIE DE DECIZIA LUI. Pana la formarea Guvernului, ​Avocatul Poporului nu va contesta la Curtea Constitutionala legea care-l impiedica pe Dragnea sa fie premier

UN NOU "CIOLOȘ"? AR FI O CATASTROFĂ DACĂ AR FI AȘA. Progresistul tehnocrat Bogdan Aurescu, actualmente Consilier al lui Klaus Ioahannis, ar fi noua variantă vehiculată de premier PSD - Surse

DIN MOCIRLĂ ÎN MLAŞTINĂ. Lumea a votat degeaba dacă progresistul Vasile Dîncu, îl înlocuieşte pe progresistul Cioloş. SURSE: VASELE DÎNCU propunerea de premier a alianței PSD-ALDE

Mama lui Sevil Shhaideh ar fi nepoata istoricul Kemal Karpat, fost consultant la Casa Albă: Kemal Karpat: "Islamului îi lipseşte un Vatican al lui“

Supermarketurile îşi bat joc de români. Produsele vândute în Occident în Supermarketuri sunt mult mai bune decât cele aduse în Estul Europei. Aceleași mărfuri, calitate diferită. Estul Europei e considerat a fi o zonă cu clienți second-hand.

DICTATURA PROGRESISTĂ ÎMPOTRIVA RELIGIEI. Ştiați că în FRANȚA E INTERZIS să instalezi de Crăciun scene cu Nașterea Domului în spațiul public?

PSD și ALDE au anunțat o alianță parlamentară majoritară. PSD și ALDE vor alcătui un program comun de guvernare și au un candidat unic pentru funcția de premier. PSD și ALDE vor merge împreună la Cotroceni deși au fost chemați separat

Sevil Shhaideh a fost propusă de Dragnea pentru funcția de Prim Ministru. Cine este şi ce avere are Sevil Shhaideh, propusă Prim-Ministru de Alianța PSD+ALDE

Decizie majora a Curtii de Justitie a UE: Guvernele nu pot forta operatorii telecom sa stocheze date personale in masa, lucru ce permite tragerea de concluzii foarte precise privind viata privata

Business report: Cum poți afla dacă angajatorul ți-a plătit sau nu contribuțiile pentru pensii; Cât câștigă un contabil în România; Românii de la sate au descoperit cumpărăturile online. Ce comandă cel mai des

Roxana Nemeş, protagonista unui sex tape: "Eu sunt acolo"

George Buhnici, țepuit cu mii de euro. "Am fost păcălit și muls de bani"

Ministrul Meleșcanu va participa luni la reuniunea CAE, la care se va discuta și situația din Republica Moldova

Nr. de articole la aceasta sectiune: 4482, afisate in 75 pagini.