Prima poză a unei găuri negre capturată de astronomi

O Rețea de opt telescoape radio din întreaga lume a înregistrat pentru prima dată această imagine revoluționară

Astronomii au capturat pentru prima dată în istoria omenirii, imaginea unei găuri neagre, fapt ce reprezintă o revoluție în înțelegerea acestor obiecte, considerate a fi cele mai enigmatice obiecte ale Universului.

Imaginea prezintă un halou de praf și gaze, care "trasează" conturul unei găuri negre colosale, aflate în inima galaxiei Messier 87. Galaxia Messier 87 se află la 55 de milioane de ani lumină de Pământ.

Gaura neagră în sine - o capcană cosmică din care nu poate scăpa nici lumina, nici materia - este încă un concept inexplicabil și de neconceput pentru știința umană.

Dar cele mai recente observații i-au dus pe astronomii pentru prima dată, să poată vedea "iluminarea" orizontul evenimentului dincolo de care toate legile fizice cunoscute se prăbușesc.

Imaginea descoperită a fost capturată de telescopul Horizon Event (EHT), o rețea de opt telescoape radio care se întinde din Antarctica până în Spania și Chile, într-un efort uriaș care a implicat mai mult de 200 de oameni de știință. Datele strânse sunt atât de uriașe încât nu au putut fi transmise pe internet pentru a fi agregate. Harddisk-urile care le conțineau au trebuit să fie transportate cu avionul.

Sheperd Doeleman, directorul EHT și al colegiului de cercetare de la Universitatea Harvard, a declarat: "Găurile negre sunt obiectele cele mai misterioase din Univers. Am văzut ceea ce am crezut că era de neconceput. Am fotografiat o gaură neagră".

France Córdova, directorul Fundației Naționale de Științe a Statelor Unite și cercetătoare astrofizician, a spus că imaginea găurii negre, pe care ea a văzut-o, doar atunci când a fost dezvăluită la briefingul de presă pe care îl prezida, i-a adus lacrimi la ochi.

"Am studiat găurile negre atât de mult încât uneori este ușor să uităm că niciunul dintre noi nu a văzut vreuna", a spus ea.

"Această imagine va lăsa o amprentă asupra amintirilor oamenilor"

Imaginea oferă prima vizionare directă a discului de acumulare al unei găuri negre, un inel fuzzy în formă de gogoașă de gaz și praf care "alimentează" în mod constant monstrul.

Telescoapele rețelei EHT preiau radiațiile emise de particulele din interiorul discului care sunt încălzite la miliarde de grade în timp ce se învârt în jurul găurii negre, aproape de viteza luminii, înainte de a scăpa de gura de golire.

Aspectul de tip halo al imaginii se datorează faptului că particulele de pe partea discului care se rotește spre Pământ sunt aruncate mai rapid spre noi și apar mai luminoase. Umbra întunecată marchează marginea orizontului evenimentului, punctul fără întoarcere, dincolo de care nici o lumină sau materie nu poate călători suficient de repede pentru a scăpa de tragerea gravitațională inexorabilă a găurii negre.

Găurile negre au fost anticipate pentru prima dată de teoria relativității lui Einstein - deși Einstein însuși era sceptic că ele ar exista de fapt.

De atunci, astronomii au acumulat dovezi copleșitoare că aceste coloane cosmice sunt acolo, incluzând recenta detectare a undelor gravitaționale care se propagă în cosmos atunci când perechi de găuri negre se ciocnesc între ele.

Deși uriașe comparativ cu soarele nostru, găurile negre sunt atât de mici față de distanțele colosale ale Universului, și atât de întunecate și îndepărtate încât observarea lor necesită în mod direct un telescop cu o rezoluție echivalentă cu a putea vedea o minge de golf pe lună. Acest lucru a fost considerat în trecut a fi o provocare insurmontabilă.

EHT a obținut puterea de foc necesară, combinând datele de la opt dintre cele mai importante observatoare de radio din lume, printre care Atacama Large Millimeter Array (Alma) din Chile și Telescopul Polului Sud, creând un telescop eficient cu mărimea Pământului.

Când au fost lansate observații în 2017, EHT avea două ținte primare. Primul a fost Sagetatorul A * , gaura neagra din centrul Calei Lactee, care are o masa de sori de aproximativ 4m. A doua țintă, care a generat imaginea, a fost o gaură neagră supermassivă în galaxia M87, în care a dispărut echivalentul a 6 miliarde de soare de lumină și materie.

Colaborarea continuă să producă o imagine a găurii negre a Căii Lactee. "Sperăm să obținem acest lucru foarte curând", a spus Doeleman.

Succesul proiectului sa bazat pe cerul clar pe mai multe continente simultan si o coordonare rafinata intre cele opt echipe care se afla in deplasare. Observațiile de la diferitele locații au fost coordonate folosind ceasuri atomice, numite masiere de hidrogen, cu o precizie de o secundă la fiecare 100 de milioane de ani. Și, într-o noapte, în aprilie 2017, totul a venit împreună. "Am fost foarte norocoși, vremea a fost perfectă", a spus Ziri Younsi, membru al colaborării EHT, care are sediul la University College London.

Volumul mare de date generate a fost, de asemenea, fără precedent - într-o singură noapte, EHT a generat suficiente date pentru a umple o jumătate de tonă de hard disk-uri. Asta însemna să aștepți o jumătate de an pentru datele despre Polul Sud, care ar putea fi expediate numai la sfârșitul iernii antarctice.

Observațiile dau deja oamenilor de știință noi perspective asupra mediului ciudat, aproape de găurile negre, unde gravitatea este atât de acerbă încât realitatea pe care o cunoaștem este distorsionată dincolo de recunoaștere.

La orizontul evenimentului, lumina este îndoită într-o buclă perfectă în jurul gaurii negre, ceea ce înseamnă că, dacă ați sta acolo, v-ați putea vedea ceafa.

Observațiile oferă de asemenea unul dintre cele mai stricte teste ale teoriei relativității generale a lui Einstein: aceasta prezice o formă rotunjită a halo-ului găurii negre, în conformitate cu ceea ce a observat EHT.

Oamenii de știință speră, de asemenea, să înțeleagă mai multe despre originea jeturilor de radiații care sunt emise de polii găurilor negre aproape la viteza luminii, creând balize strălucitoare care pot fi detectate la distante uriase in cosmos.

Cu toate acestea, observațiile nu dezvăluie încă nimic despre interiorul inscrutabil al găurii negre.

"Gaura neagră nu este orizontul evenimentului, este ceva înăuntru. Ar putea fi ceva chiar în interiorul orizontului evenimentului, un obiect exotic care plutește chiar sub suprafață sau ar putea fi o singularitate în centru ... sau un inel ", a spus Younsi. "Imaginea nu ne dă încă o explicație a ceea ce se întâmplă în interior".

Heino Falcke, președintele consiliului științific EHT, care se află la Universitatea Radboud din Olanda, a declarat: "Marea întrebare pentru mine este dacă vom putea vreodată să depășim această limită. Răspunsul poate că nu este posibil. E frustrant, dar va trebui să acceptăm asta. "

Telescopul orizontului evenimentului se bazează pe o tehnică numită interferometrie. Acest lucru este un pic cam ca încercarea de a reconstrui o piatră care a fost aruncată într-un iaz prin plasarea detectorilor în jurul marginii iazului pentru a măsura vibrațiile expediate de căderea pietrei. În mod similar, cu EHT, semnalele celor opt telescoape trebuie să fie combinate și alimentate printr-un computer pentru a transforma un munte de vibrații ale undelor de neînțeles într-o imagine vizuală.

Aceasta a reprezentat o provocare computațională fără precedent: cantitatea de date colectate a fost atât de enormă încât a trebuit transportată fizic într-o locație centrală, la observatorul MIT Haystack, sub forma unei jumătăți de tonă de hard disk-uri.

Dezvoltarea algoritmilor noi și sofisticați a reprezentat o parte crucială a transformării datelor EHT într-o imagine. Această imagine a avut nevoie nu numai de o combinarea datelor, ci și de filtrarea zgomotului provocat de factori precum umiditatea atmosferică, care răstoarnă undele radio și de sincronizarea cu mare precizie a semnalele capturate de telescoapele îndepărtate.

În timp ce studia încă la MIT, omul de știință Katie Bouman a venit cu un nou algoritm pentru a combina datele colectate în întreaga rețea EHT. Bouman a continuat să conducă o serie elaborată de teste menite să asigure că imaginea EHT nu a fost rezultatul vreunei forme distorsionate tehnic. Într-o etapă, aceasta implica colaborarea în patru echipe separate care analizau datele în mod independent până când erau absolut încrezători în constatările lor.

"Suntem o echipă sudată de astronomi, fizicieni, matematicieni și ingineri, și asta a fost ceea ce a fost nevoie pentru a obține ceva considerat până acum a fi imposibil", a spus Bouman.

Pavel Bartoș a vrut să-l cunune pe Smiley, la Românii au talent. În glumă, desigur

IZOLAȚI ÎN ROMÂNIA? Ei sau noi? Maria Zăican - Bătrâna din pădure - VIDEO

Interviu realizat de istoricul Marius Oprea. Ion Gheorghe Maurer: Eu l-am propus pe Ceaușescu la conducerea PCR după moartea lui Dej (Partea a II-a)

Prima reacție a Ramonei Bruynseels, după înregistrările în care îl critică pe Dan Voiculescu: Voi discuta cu avocații

#vreaupreședinte. Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale din noiembrie 2019

Iată cum se vinde țara. Portul Constanța promis de Cioloș Olandezilor în schimbul aderării la Schengen. Deutsche Welle: "Premierul Cioloș propune Olandei o bună afacere în domeniul transporturilor"

Ludovic Orban își caută majoritatea. PNL continuă astăzi negocierile pentru susținerea guvernului: Consultări azi cu liderii USR

VIDEO | Femeie salvată în ultimul moment, după ce un bărbat a leșinat și a împins-o pe șinele de la metrou

Alertă în Capitală. Copil de 14 ani, dat dispărut din curtea școlii

Cazul pădurarului de 37 de ani din Maramureș, executat în stil mafiot de hoții de lemne | Procuror: Se iau în calcul mai multe variante de anchetă

Cortegiul funerar cu sicriul Reginei-Mamă Elena a sosit la Palatul Elisabeta

Simona Halep urcă în clasamentul WTA, după eliminarea neașteptată a Elinei Svitolina de la Moscova

Carmen Avram, către Dan Barna: Nu mă bucur că vi se întâmplă asta, mă cutremur. Sper că înțelegeți ce ați creat

Scandal politic la TAROM. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunță că va face declarații de presă/ Mădălina Mezei, fosta directoare, chemată luni ca martor la DNA

Șeful programului de eradicare a poliomielitei din Pakistan a demisionat după o creștere semnificativă a numărului de îmbolnăviri

De la Apa Nova la Administrația Spitalelor. Un inginer e șef la Sevicii Medicale

Iohannis, despre comisarul european: Ursula von der Leyen este foarte îngrijorată

REPORTAJ Istoricul Marius Oprea: 11 morți la Caransebeș, în urma "tratamentor neomenoase"

O româncă face furori în industria porno

Lotul cu probleme al autostrăzii Lugoj - Deva va fi deschis circulației cu restricții severe de tonaj și viteză

Buzău: Femeie urmărită internațional de autoritățile din Austria, arestată preventiv

Nou mandat de arestare pentru liderul catalan. Puigdemont, voluntar în fața autorităților din Belgia/ Orașul Barcelona, paralizat de violențe

Creșterea economiei Chinei s-a situat în T3 la cel mai scăzut nivel începând din 1992

Ciclism: Pascal Ackermann, noul lider al Turului Guangxi

Dăncilă îl felicită pe Geoană, după ce a preluat funcția de secretar general adjunct al NATO: Această numire onorează România

O carte pe zi: "Homeric", de Doina Ruști

Majoritatea germanilor sunt de părere că antisemitismul este în creștere în țara lor (sondaj)

Marius Copil îl va înfrunta pe un fost lider ATP în sferturile de finală de la Antwerp, după ce a produs surpriza turneului

BREAKING Fostul lider PSD Liviu Dragnea contestă în instanță condamnarea la trei și jumătate de închisoare

Avocatul Poporului: Controlul efectuat în spitale de psihiatrie semnalează problema supraaglomerării acestora

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 18 octombrie

Sicriul cu osemintele Reginei Elena a ajuns în țară

Situație de-a râsu'- plânsu': Exercițiul 2+2×2-2×2 a creat haos pe un grup al părinților. "Alo domnu’ medic ce operați? Nu auziți că nevasta mea e cu calculatorul de pe telefon în față?"

Ministrul demis al Dezvoltării Regionale: Avem o listă foarte mare de investiții pe care vrem să le promovăm și nu putem

Dragnea cere în instanță anularea condamnării primite în dosarul angajărilor fictive

Explozie într-o moschee din Afganistan soldată cu cel puțin 17 morți

Hochei: Corona Brașov a pierdut primul meci din Cupa Continentală

Viorica Dăncilă, după ce a trimis Corpul de control la Tarom și la Transporturi: Voi fi neiertătoare

Filipine - Cursurile școlare, suspendate pe perioadă nedeterminată în regiunile afectate de seismul de miercuri

Juncker: Blocarea negocierilor de aderare ale Macedoniei de Nord și Albaniei, ''o greșeală istorică''

Nava Maritimă Hidrografică (NMH) Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu a executat ultima secvență pe mare la Exercițiul NURSET 19

Teodor Meleșcanu, alături de disidenții din ALDE, s-au înscris în partidul Forța Națională

Protestatarii din Catalonia au blocat intrarea în catedrala Sagrada Familia din Barcelona

Mureș: Incendiu la un apartament din Târnăveni - două persoane intoxicate cu fum; 40 de locatari evacuați

Suceava: Spitalul Județean de Urgență a fost inclus în Programul național de boli cardiovasculare

Iohannis, despre viitorul comisar european: Avem nevoie de o persoană integră; e posibil o doamnă

Accident în lanț, după ce trei mașini s-au ciocnit. Două persoane au fost rănite

Un hoț "neșcolit". A intrat într-o școală din Capitală și a furat din ghiozdanele copiilor

Amenințare cu bombă la un liceu din Caraș Severin: Toți elevii au fost evacuați

Baschet: Pierderi ''substanțiale'' pentru NBA în urma crizei cu China

Omul din spatele funeraliilor Regelui Mihai se ocupă și de ceremonialul repatrierii Reginei-Mamă Elena

Fotbal: Frank Lampard se opune proiectului de reformare a Ligii Campionilor propus de UEFA

Aterizare cu emoții pentru ducii William și Catherine de Cambridge. Avionul care îi transporta a aterizat forțat

Accident mortal: Un mort și doi răniți, după ce mașina în care se aflau s-a izbit de un copac

ASCULTĂ SMART RADIO | Momentul în care cântăreața Lady Gaga cade de pe scenă în timpul unui concert. Spectator: Am crezut că a murit - VIDEO

BREAKING Răsturnare de situație în scandalul de la Tarom. Viorica Dăncilă a trimis Corpul de Control la compania aeriană și la Ministerul Transporturilor

Vineri - întâlnire a premierului desemnat cu liderii USR

CITATUL ZILEI

Nr. de articole la aceasta sectiune: 783, afisate in 14 pagini.