Prima poză a unei găuri negre capturată de astronomi

O Rețea de opt telescoape radio din întreaga lume a înregistrat pentru prima dată această imagine revoluționară

Astronomii au capturat pentru prima dată în istoria omenirii, imaginea unei găuri neagre, fapt ce reprezintă o revoluție în înțelegerea acestor obiecte, considerate a fi cele mai enigmatice obiecte ale Universului.

Imaginea prezintă un halou de praf și gaze, care "trasează" conturul unei găuri negre colosale, aflate în inima galaxiei Messier 87. Galaxia Messier 87 se află la 55 de milioane de ani lumină de Pământ.

Gaura neagră în sine - o capcană cosmică din care nu poate scăpa nici lumina, nici materia - este încă un concept inexplicabil și de neconceput pentru știința umană.

Dar cele mai recente observații i-au dus pe astronomii pentru prima dată, să poată vedea "iluminarea" orizontul evenimentului dincolo de care toate legile fizice cunoscute se prăbușesc.

Imaginea descoperită a fost capturată de telescopul Horizon Event (EHT), o rețea de opt telescoape radio care se întinde din Antarctica până în Spania și Chile, într-un efort uriaș care a implicat mai mult de 200 de oameni de știință. Datele strânse sunt atât de uriașe încât nu au putut fi transmise pe internet pentru a fi agregate. Harddisk-urile care le conțineau au trebuit să fie transportate cu avionul.

Sheperd Doeleman, directorul EHT și al colegiului de cercetare de la Universitatea Harvard, a declarat: "Găurile negre sunt obiectele cele mai misterioase din Univers. Am văzut ceea ce am crezut că era de neconceput. Am fotografiat o gaură neagră".

France Córdova, directorul Fundației Naționale de Științe a Statelor Unite și cercetătoare astrofizician, a spus că imaginea găurii negre, pe care ea a văzut-o, doar atunci când a fost dezvăluită la briefingul de presă pe care îl prezida, i-a adus lacrimi la ochi.

"Am studiat găurile negre atât de mult încât uneori este ușor să uităm că niciunul dintre noi nu a văzut vreuna", a spus ea.

"Această imagine va lăsa o amprentă asupra amintirilor oamenilor"

Imaginea oferă prima vizionare directă a discului de acumulare al unei găuri negre, un inel fuzzy în formă de gogoașă de gaz și praf care "alimentează" în mod constant monstrul.

Telescoapele rețelei EHT preiau radiațiile emise de particulele din interiorul discului care sunt încălzite la miliarde de grade în timp ce se învârt în jurul găurii negre, aproape de viteza luminii, înainte de a scăpa de gura de golire.

Aspectul de tip halo al imaginii se datorează faptului că particulele de pe partea discului care se rotește spre Pământ sunt aruncate mai rapid spre noi și apar mai luminoase. Umbra întunecată marchează marginea orizontului evenimentului, punctul fără întoarcere, dincolo de care nici o lumină sau materie nu poate călători suficient de repede pentru a scăpa de tragerea gravitațională inexorabilă a găurii negre.

Găurile negre au fost anticipate pentru prima dată de teoria relativității lui Einstein - deși Einstein însuși era sceptic că ele ar exista de fapt.

De atunci, astronomii au acumulat dovezi copleșitoare că aceste coloane cosmice sunt acolo, incluzând recenta detectare a undelor gravitaționale care se propagă în cosmos atunci când perechi de găuri negre se ciocnesc între ele.

Deși uriașe comparativ cu soarele nostru, găurile negre sunt atât de mici față de distanțele colosale ale Universului, și atât de întunecate și îndepărtate încât observarea lor necesită în mod direct un telescop cu o rezoluție echivalentă cu a putea vedea o minge de golf pe lună. Acest lucru a fost considerat în trecut a fi o provocare insurmontabilă.

EHT a obținut puterea de foc necesară, combinând datele de la opt dintre cele mai importante observatoare de radio din lume, printre care Atacama Large Millimeter Array (Alma) din Chile și Telescopul Polului Sud, creând un telescop eficient cu mărimea Pământului.

Când au fost lansate observații în 2017, EHT avea două ținte primare. Primul a fost Sagetatorul A * , gaura neagra din centrul Calei Lactee, care are o masa de sori de aproximativ 4m. A doua țintă, care a generat imaginea, a fost o gaură neagră supermassivă în galaxia M87, în care a dispărut echivalentul a 6 miliarde de soare de lumină și materie.

Colaborarea continuă să producă o imagine a găurii negre a Căii Lactee. "Sperăm să obținem acest lucru foarte curând", a spus Doeleman.

Succesul proiectului sa bazat pe cerul clar pe mai multe continente simultan si o coordonare rafinata intre cele opt echipe care se afla in deplasare. Observațiile de la diferitele locații au fost coordonate folosind ceasuri atomice, numite masiere de hidrogen, cu o precizie de o secundă la fiecare 100 de milioane de ani. Și, într-o noapte, în aprilie 2017, totul a venit împreună. "Am fost foarte norocoși, vremea a fost perfectă", a spus Ziri Younsi, membru al colaborării EHT, care are sediul la University College London.

Volumul mare de date generate a fost, de asemenea, fără precedent - într-o singură noapte, EHT a generat suficiente date pentru a umple o jumătate de tonă de hard disk-uri. Asta însemna să aștepți o jumătate de an pentru datele despre Polul Sud, care ar putea fi expediate numai la sfârșitul iernii antarctice.

Observațiile dau deja oamenilor de știință noi perspective asupra mediului ciudat, aproape de găurile negre, unde gravitatea este atât de acerbă încât realitatea pe care o cunoaștem este distorsionată dincolo de recunoaștere.

La orizontul evenimentului, lumina este îndoită într-o buclă perfectă în jurul gaurii negre, ceea ce înseamnă că, dacă ați sta acolo, v-ați putea vedea ceafa.

Observațiile oferă de asemenea unul dintre cele mai stricte teste ale teoriei relativității generale a lui Einstein: aceasta prezice o formă rotunjită a halo-ului găurii negre, în conformitate cu ceea ce a observat EHT.

Oamenii de știință speră, de asemenea, să înțeleagă mai multe despre originea jeturilor de radiații care sunt emise de polii găurilor negre aproape la viteza luminii, creând balize strălucitoare care pot fi detectate la distante uriase in cosmos.

Cu toate acestea, observațiile nu dezvăluie încă nimic despre interiorul inscrutabil al găurii negre.

"Gaura neagră nu este orizontul evenimentului, este ceva înăuntru. Ar putea fi ceva chiar în interiorul orizontului evenimentului, un obiect exotic care plutește chiar sub suprafață sau ar putea fi o singularitate în centru ... sau un inel ", a spus Younsi. "Imaginea nu ne dă încă o explicație a ceea ce se întâmplă în interior".

Heino Falcke, președintele consiliului științific EHT, care se află la Universitatea Radboud din Olanda, a declarat: "Marea întrebare pentru mine este dacă vom putea vreodată să depășim această limită. Răspunsul poate că nu este posibil. E frustrant, dar va trebui să acceptăm asta. "

Telescopul orizontului evenimentului se bazează pe o tehnică numită interferometrie. Acest lucru este un pic cam ca încercarea de a reconstrui o piatră care a fost aruncată într-un iaz prin plasarea detectorilor în jurul marginii iazului pentru a măsura vibrațiile expediate de căderea pietrei. În mod similar, cu EHT, semnalele celor opt telescoape trebuie să fie combinate și alimentate printr-un computer pentru a transforma un munte de vibrații ale undelor de neînțeles într-o imagine vizuală.

Aceasta a reprezentat o provocare computațională fără precedent: cantitatea de date colectate a fost atât de enormă încât a trebuit transportată fizic într-o locație centrală, la observatorul MIT Haystack, sub forma unei jumătăți de tonă de hard disk-uri.

Dezvoltarea algoritmilor noi și sofisticați a reprezentat o parte crucială a transformării datelor EHT într-o imagine. Această imagine a avut nevoie nu numai de o combinarea datelor, ci și de filtrarea zgomotului provocat de factori precum umiditatea atmosferică, care răstoarnă undele radio și de sincronizarea cu mare precizie a semnalele capturate de telescoapele îndepărtate.

În timp ce studia încă la MIT, omul de știință Katie Bouman a venit cu un nou algoritm pentru a combina datele colectate în întreaga rețea EHT. Bouman a continuat să conducă o serie elaborată de teste menite să asigure că imaginea EHT nu a fost rezultatul vreunei forme distorsionate tehnic. Într-o etapă, aceasta implica colaborarea în patru echipe separate care analizau datele în mod independent până când erau absolut încrezători în constatările lor.

"Suntem o echipă sudată de astronomi, fizicieni, matematicieni și ingineri, și asta a fost ceea ce a fost nevoie pentru a obține ceva considerat până acum a fi imposibil", a spus Bouman.

Cel puțin 60 de persoane au murit în urma inundațiilor din Africa de Sud

Doi dintre autorii atacurilor teroriste din Sri Lanka erau fiii unui cunoscut om de afaceri

Baschet masculin: U-BT Cluj și SCM Timișoara, victorioase în primele meciuri din sferturile Ligii Naționale

Handbal masculin: HC Dobrogea Sud, CSM București și Potaissa au câștigat în play-off-ul Ligii Naționale

Cristina Țopescu pleacă de la Antena 3: ce spune prezentatoarea emisiunii "Dincolo de știri"

Fox News. Miliardarii Americii dau milioane pentru Campania lui Hillary Clinton (deocamdată în engleză)

MINCIUNA DE LA NOTRE DAME. Internauții Francezi au demontat printr-un simplu experiment MINCIUNA autorităților franceze cu focul "accidental". Lemnul de stejar NU arde în Vâlvătăi...chiar supus la o flacără accidentală relativ mare

Dosar penal pentru vătămare corporală din culpă pentru fiul cel mic al lui Tudorel Toader

Loredana i-a sărutat picioarele lui Covaci pe scenă

Un nou experiment social făcut în România: Niciunde în Europa patronii nu sunt scutiți de plata taxelor sociale Cartel Alfa solicită Guvernului deblocarea negocierilor colective şi renunţarea la transferul contribuţiilor sociale

Dosarul Cherecheş se prăbuşeşte: Interceptările DNA au fost editate şi nu sunt originale. Cerem Parlamentului, Ministrului Justiției şi Preşedintelui să ia măsuri de urgență. Aceste lucruri sunt mai grave decât crimele unor demenți izolați.

Tenis: Tsonga, calificat în optimi la Marrakech (ATP)

O minoră de 14 ani, violată în grup la Satu Mare! Cinci tineri au fost arestați, printre care și iubitul fetei

Viorica Dăncilă, la summit-ul social tripartit de la Bruxelles: Am obținut finalizarea negocierilor pe 75 de dosare cu impact major la nivelul UE | VIDEO

Iancu Guda: Ct să mai strigăm, ct să mai spunem? Peste 3 5 ani vom vedea ce nseamnă tensionarea pieței forței de muncă

Organizația Mondială a Sănătății: Bebelușii nu ar trebui să fie expuși deloc monitoarelor, iar copiii sub 5 ani nu ar trebui să petreacă mai mult de o oră la TV sau la calculator

BREAKING NEWS: Toreadorii! După argintul de Euro, Ovidiu Ionescu mai dă o lovitură. Împreună cu spaniolul Robbles a pătruns în sferturile Mondialului dominat de asiatici

CNAIR: Lucrările de întreținere la Autostrada Soarelui (A2) vor fi întrerupte până pe 6 mai

Atentate în Sri Lanka: A fost dezvăluită identitatea unuia dintre atacatori

BREAKING NEWS | Toreadorii! După argintul de Euro, Ovidiu Ionescu mai dă o lovitură. Împreună cu spaniolul Robbles a pătruns în sferturile Mondialului dominat de asiatici

LIVE TEXT Cupa României | Astra - CFR se joacă ACUM. S-a marcat din nou! Trei goluri în opt minute la Giurgiu

Liverpool face profit cu un fotbalist care n-a primit șanse pe Anfield! Atletico Madrid e gata să plătească 40 de milioane de euro

Franța: Un lider mult mediatizat al 'vestelor galbene' se retrage

IPJ Ilfov: Percheziții pentru destructurarea unei grupări specializate în contrabandă cu țigări

Statele Unite sancționează persoane și entități care oferă susținere mișcării islamiste Hezbollah

LIVE TEXT Cupa României | Astra - CFR se joacă ACUM. S-a marcat din nou! Meci spectaculos la Giurgiu, cu patru goluri

Banner pro-Mussolini, desfășurat la Milano înaintea unui meci din semifinalele Cupei Italiei

Mai rău ca Becali la FCSB! FOTO | Dan Petrescu l-a umilit pe Alex Ioniță. Ce a pățit "Bulgarul" la Astra - CFR

​CM Tenis de masă: Ovidiu Ionescu, singurul reprezentant al României rămas în competiție (sferturi la dublu mixt)

Un bărbat, cercetat penal după ce a adunat bani pe internet pentru salvarea Cazinoului din Constanța

Știrile ProTV: Povestea Cristinei, cu doi copii la 18 ani. "Soțul o bătea și când avea fetița în brațe"

Curtea Constituțională, motivare cu privire la inițiativa "Fără penali în funcții publice": Interdicția este în marja de apreciere a legiuitorului

AUDIO Doi celebri autori de farse din Rusia spun că l-au păcălit pe Macron, dându-se drept viitorul președinte al Ucrainei

Arbitrajul aduce noi scandaluri în Liga 1: "Domnilor de la CCA, atotcunoscători ai fotbalului, nu mai favorizați unele echipe!". Clubul care a lansat acuzații grave

Guvernul lansează un NUMĂR UNIC unde pot fi raportate incidentele de securitate cibernetică

Rusia amenință ROMÂNIA cu un atac DEVASTATOR! Declarații de ULTIMĂ ORĂ făcute de un oficial militar

AEP: Subvenții de aproape 30 de milioane de lei au fost virate în contul partidelor în aprilie

Poroșenko și Zelenski condamnă demersul Moscovei privind cetățenia locuitorilor din regiunile Donețk și Lugansk

Tenis: Bara și Buzărnescu, învinse în primul tur al probei de dublu la Istanbul (WTA)

Comisia Europeană, reacție în cazul codurilor penale: Vom analiza înainte de a lua o decizie asupra viitorilor pași

(P) INFOGRAFIC: Start pe zgură! Cele trei mari pericole pentru Simona Halep, cotele la câștigarea Roland Garros și situația în premieră de când românca a ajuns în top

DigiSport: Cum a reacționat Țiriac după semifinala pierdută dramatic de România în fața Franței

ULTIMA ORĂ: "Specialul" a făcut anunțul: "Acum pot să o spun!". Unde va antrena Jose Mourinho din sezonul următor

ȘTIRILE OREI 20.00 | 24 aprilie 2019

LIVE TEXT Cupa României | Astra - CFR se joacă ACUM. Clujenii sunt nevoiți să marcheze de trei ori pentru a se califica în finală

Crimă înspăimântătoare! Un boxer și-a înjunghiat rivalul, după ce a întreținut relații sexuale cu iubita sa, și a fost condamnat la închisoare pe viață

LIVE TEXT Cupa României | Astra - CFR se joacă ACUM. S-a deschis scorul la Giurgiu. Reușită superbă din lovitură liberă

Ministerul Turismului își face sistem informatic ca să afle țara de origine, sexul, vârsta și durata sejurului turiștilor / Proiectul de lege a fost aprobat de Guvern

LIVE TEXT Cupa României | Astra - CFR se joacă ACUM. Spectacol la Giurgiu. Două goluri în două minute

Reacția Comisiei Europene, după modificarea Codurilor penale: Vom analiza cu atenție măsurile adoptate înainte de a decide următoarele etape

Tenis de masă: Ovidiu Ionescu, singurul reprezentant al României rămas la Mondialele de la Budapesta, în sferturi la dublu mixt

Cea mai mare performanță din cariera sa de antrenor, dar nu e destul. Enache, nemulțumit de jocul elevilor săi: "Am suferit" + răspuns pentru Dan Petrescu

Polo: Steaua București a pierdut fără drept de apel la Budapesta, cu Ferencvaros, în Liga Campionilor

Ministrul de Interne susține că a fost înregistrat la întâlnirea cu angajații DGA: Nu am crezut o astfel de poveste. Voi face verificări

O fetiță din SUA care s-a născut fără mâini a reușit să câștige un concurs de caligrafie

​Liga Campionilor (polo): FTC Budapesta vs Steaua București 12-4, în penultima etapă din grupa A

Cristian Scutariu, despre ieșirea nervoasă a Simonei Halep: "Sensibilul subiect al sportivilor sensibili. Halep, Messi și Rossi"

Buzău: Peste 13.000 de țigarete de contrabandă, depistate de jandarmi

Un copil de 11 ani a căzut de la etajul 4 al unui hotel din municipiul Hunedoara

​WTA Stuttgart: Petra Kvitova, prima jucătoare calificată în sferturi / Bencic, Vekic, Hsieh, Azarenka, Kontaveit și Pavluychenkova, în optimi (Rezultatele zilei)

Nr. de articole la aceasta sectiune: 164, afisate in 3 pagini.