Ibisul sacru african și prima testare a evoluției

Georges Cuvier (1769 – 1832) este considerat părintele fondator al paleontologiei, un geniu printre genii: a fost primul care a impus și a dovedit extincția speciilor produsă de catastrofe, o idee respinsă mai târziu de Darwin, dar dovedită fără niciun dubiu de familia Alvarez în 1980[1]; a descoperit că Mezozoicul a fost era reptilelor;  a numit mastodontul; a numit fosila Pterodactylus și a recunoscut-o ca reprezentând o reptilă zburătoare; a identificat corect mosasaurul ca fiind o șopârlă acvatică gigantică; a fost printre primii geologi care au folosit fosilele pentru corelarea faunistică a rocilor; a identificat corect scheletul unui animal ciudat din Peru ca reprezentând un leneș (animal), dar nu unul care trăiește prin arbori, ci leneșul de sol (ground sloth), dispărut din America acum 10,000 de ani.

Când Cuvier a murit, în 1832, tânărul Darwin era la bordul vasului Beagle, navigând către America de Sud. „Originea speciilor” urma să apară peste 27 ani. Dar asta nu înseamnă că ideea evoluției nu plutea în aerul intelectual al epocii pre-darwiniene. Un recent eseu, publicat de cercetători din Australia și Noua Zeelandă, aduce în lumină prima testare a ideii evoluționiste în cadrul unei dezbateri faimoase între Georges Cuvier și Jean-Baptiste Lamarck, care avut loc în 1802 în fața membrilor Academiei Franceze.[2]

Ce s-a întâmplat?

În 1798, armata franceză, condusă de Napoleon Bonaparte, a invadat Egiptul și a rămas acolo până în 1801. Timp de trei ani, francezii au „colectat” și trimis în Franța multe obiecte culturale și de istorie naturală, inclusiv Rosetta Stone, care-i va permite lui Champollion să descifreze hieroglifele egiptene (Ironic, piatra va fi confiscată de armata britanică după capitularea franceză de la Alexandria și transportată la Londra în 1802, unde se găsește și în prezent).

Printre prăzile de război ajunse în Franța,  mumiile s-au bucurat de un interes public deosebit. Pe lângă cele umane, au fost trimise la Paris și depozitate în noua secție de egiptologie, deschisă special la Muzeul Luvru, numeroase mumii de animale și păsări: pisici, șacali, câini, crocodili, șerpi, ibis și alte păsări.

Un interes aparte au stârnit mumiile ibisului sacru african Threskiornis aethiopicus (Figura 1), o pasăre inexistentă în Europa. Pentru egiptenii din antichitate, ibisul era o pasăre sfântă pentru că simboliza pe zeul Thoth, cel care, printre alte atribuții, menținea Universul, judeca morții și veghea asupra înțelepciunii și scrisului. Dată fiind valoarea religioasă a păsării, egiptenii au mumificat o mulțime: se estimează că complexul de catacombe de la Tuna el-Gebel conține patru milioane mumii de ibis sacru. Unele au fost înfășurate în pânză de in, altele plasate în sicrie de lemn, sigilate în vase de ceramică sau îmbălsămate cu rășină (Figura 2).

Figura 1. Ibisul sacru African (stânga)  și reprezentarea simbolică a zeului Thoth cu cap negru de ibis (dreapta).

Figura 2.  Mumii ale ibisului sacru african. (A) Vase de ceramică pline și goale din catacombele Saqqara, Egipt; (B) Ibis sacru mumificat în pânză; (C) O mumie bine conservată, deși neînvelită – capul și aripile sunt clar vizibile; (D) O mumie de Ibis sacru îmbălsămată cu rășină (Sursa: Fig. 2 din Curtis et al., 2018)

La sfârșitul anilor 1700, majoritatea acestor mumii au fost confundate cu o rudă apropiată: barza cu ci0c galben (Mycteria ibis). Eroarea era datorată probabil inexistenței în muzeele europene a unor exemplare corect identificate ale păsării sacre.

Cuvier a avut posibilitatea să studieze două mumii de ibis aduse din Egipt la Muséum national d’Histoire naturelle din Paris (situat pe actuala stradă Cuvier). Comparând mumiile cu colecția muzeului de berze cu ciocul galben, Cuvier nu numai că a identificat corect mumiile ca aparținând unor ibiși sacri africani, dar a mers un pas mai departe. Pentru că nu a putut detecta diferențe între scheletele păsărilor mumificate cu 2000 – 3000 ani în urmă și cele ale suratele lor moderne din delta Nilului, Cuvier a concluzionat că: Nu se poate detecta o diferență mai mare între aceste creaturi și cele pe care le vedem, decât cea dintre mumiile umane și scheletele oamenilor de astăzi. Încrezător în măsurătorile sale, Cuvier nu era dispus să accepte posibilitatea unei evoluții a ibișilor în ultimele două-trei milenii.

Această descoperire a avut loc pe fundalul elaborării în 1798 a principiului său despre „corelația părților” – Cuvier credea că toate componentele unui organism sunt adânc interdependente și perfect adaptate în așa fel că, la toate speciile, funcționarea fiecărei părți a corpului trebuie să fie corelată cu celelalte, altfel specia nu se poate susține.

După corelarea părților, Cuvier a făcut pasul următor: speciile sunt fixe și nicio evoluție n-a avut loc pentru că fiecare specie este bazată pe o formă ideală a cărei schimbare în timp nu este posibilă. Pentru Cuvier, existau suficiente dovezi care atestau cicluri de creație și distrugere („catastrofe”) a formelor de viață prin extincții globale de tipul potopurilor. Teoria catastrofistă propusă de Cuvier a căzut în desuetudine după apariția teoriei evoluției continui și gradate, în care extincțiile, deși bine documentate geologic, sunt atribuite competiției cu urmași modificați sau faptului cu unele specii devin mai eficiente în procesul adaptării, supraviețuirii și reproducerii.

În toată cartea lui Darwin din 1859 (Originea speciilor) se găsește un singur pasaj despre  dispariție bruscă a unei specii: e vorba de amoniți (moluște străvechi), care au pierit odată cu dinozaurii și alte 75% din speciile existente la sfârșitul Cretacicului datorită catastrofei cosmice produse de asteroidul Chicxulub. Fiind doar un geolog amator, fără a avea profesionalismul lui Cuvier, Darwin n-a putut oferi ca explicație pentru exterminarea totală a amoniților decât o inocentă și superbă  exclamație: „wonderfully sudden”!!!

Reabilitarea triumfală a teoriei catastrofiste  propuse de Georges Cuvier a trebuit să aștepte anul 1980 când familia Alvarez (tată și fiu) au dovedit că dispariția subită a dinozaurilor la sfârșitul Cretacicului nu a fost provocată, conform lui Charles Darwin, de o „competiție cu urmași modificați” sau din cauză că dinozaurii, împreună cu 75% din toate speciile existente nu au fost „eficienți în procesul în procesul adaptării, supraviețuirii și reproducerii”.

Revenind la ibisul sacru african, al doilea personaj important al discuției de față este Jean-Baptiste Lamarck (1744 – 1829), coleg de muzeu al lui Cuvier. Spre deosebire de mult mai celebrul său coleg, Lamarck nu credea în fixitatea speciilor. Cu peste o jumătate de secol înaintea lui Darwin, el a propus un tip de evoluție a speciilor printr-o transmutație continuă și lentă de-a lungul timpului, în care schimbările sunt imperceptibile, dar se acumulează de la o generație la alta, producând un progres de la simplu la complex. Mai târziu, aceste idei au fost publicate de Lamarck în 1829 în cartea sa Philosophie Zoologique.

Date fiind opiniile divergente ale lui Cuvier și Lamarck în legătură cu lipsa diferențelor perceptibile dintre ibișiii antici și cei moderni, o primă testare a evoluției a avut loc în 1802 în fața Academiei Franceze, sub forma unei dezbateri la care au participat Cuvier, Lamarck și Contele de Lacépède, un cunoscut naturalist, evoluționist timpuriu și suporter al transmutației speciilor.[3] După prezentarea mumiilor ibișilor, Lacépède a remarcat că aceste animale sunt perfect similare cu cele de azi. O remarcă devastatoare  pentru Lamarck.

Cuvier a argumentat, pe baza măsurătorilor sale minuțioase, că, în ciuda scurgerii unui lung interval de timp (2000 – 3000 ani), scheletele ibișilor prezervate ca mumii nu diferă de cele ale ibișilor contemporani. Ergo, nu se poate vorbi despre o posibilă evoluție, iar „fixitatea speciilor” este demonstrată.

Argumentația lui Lamarck a premers celei a lui Darwin de peste cinci decenii: pentru ca evoluția unei specii să devină evidentă, condițiile de climă și mediu trebuie să se schimbe în perioade de timp mai lungi de 2-3 milenii.

În replică, Cuvier a negat că evoluția ar deveni posibilă dacă s-ar considera perioade de timp mai lungi de câteva milenii. Să nu uităm contextul dezbaterii: în 1802, vârsta reală a Pământului nu era cea de azi, ci o necunoscută dominată de vârsta biblică, în jurul a 4000 ani. Așa că, din punctul de vedere al lui Cuvier, 2000-3000 ani erau o perioadă de timp rezonabilă pentru ca evoluția să aibă loc.

Prima testare a evoluției într-o dezbatere publică a fost câștigată clar de Cuvier.

Vor urma „Marea dezbatere” din 1830, între Cuvier și Étienne Geoffroy Saint-Hilaire, (un suporter al lui Lamarck) și „Dezbaterea Oxford”, din 1860, între biologul Thomas Henry Huxley (poreclit „buldogul lui Darwin) și episcopul Samuel Wilberforce, după care teoria evoluției își începe cariera triumfală.

Concluzii

Cuvier nu a fost convins de argumentele lui Lamarck și a continuat să studieze ibișii sacri africani și să afirme natura lor imuabilă, un argument imbatabil pentru „fixitatea speciilor”.

Poziția sa față de ideile evoluționiste lamarckiene a rămas neschimbată și, după moartea lui Lamarck din 1829, Cuvier a publicat un elogiu ranchiunos la adresa fostului său coleg de muzeu:

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

Continuați să citiți...

(Hotnews)

SEX TAPE made in Romania: 4 vedete autohtone FILMATE făcând perversităţi VIDEO

Presa n diagonală: Nu vă atingeți de bogați, Măsuri șoc...: presa franceză e divizată după alocuțiunea lui Macron

Norvegia a surclasat Olanda. Cum se poate dezumfla de tot Ungaria înaintea partidei cu România. Toate CALCULELE tricolorelor înaintea unui meci istoric. Cel mai important lucru, naționala își are soarta în propriile mâini!

Directorul, SEX cu profa de matematică în şcoală. Elevii au filmat pe ascuns. VIDEO XXX

MAE: Pnă n acest moment, nu sunt confirmate victime de cetățenie romnă la Strasbourg

ORGIE în toaleta unui club din România. Totul a fost filmat cu un telefon mobil. VIDEO

BREAKING: Incident armat în orașul francez Strasbourg, în apropierea Târgului de Crăciun: Cel puțin un mort și șase răniți | VIDEO

LEGEA PENSIILOR a fost votată în Comisia de Muncă. Ce se întâmplă cu punctul de pensie şi vârsta de pensionare

Simona Halep și Marius Copil, desemnați cei mai buni jucători de tenis ai României în 2018

Lucian Bute, ANUNŢ FABULOS din CANADA. Fericire maximă pentru fostul campion mondial FOTO

Brexit: Ce poate spera May să obțină n incursiunea ei pe continent?

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli se joacă ACUM. Final tensionat pe Anfield. PSG se impune pe "Marakana". Barcelona - Tottenham 1-1. Rezultatele complete și echipele calificate/eliminate

Cele mai crude semne ale zodiacului. Ai grijă cum te porţi cu ele

Bărbia dublă te dezavantajează? Iată 7 exerciţii pentru a scăpa de ea

Cum fac SEX rusoaicele, nemţoaicele sau italiencele. Clipul care a făcut senzaţie pe net VIDEO

Daniela Crudu suferă de o BOALĂ TERIBILĂ. Ce a ajuns să facă ZI DE ZI

Educatie pozitiva: Cand disciplina se face cu dragoste

Horoscopul zilei pentru MIERCURI 12 DECEMBRIE 2018. Gata, Mercur e în Săgetător!

Ambros Martin a intrat în focurile "finalei" cu Ungaria: "Nu ne gândim la Paris, ci doar la jocul cu Ungaria. Trebuie să facem o treabă foarte bună pentru a câștiga". Gândurile selecționerului după meciul cu Spania

Tenis: Simona Halep - Sper ca într-o zi să câștig și un titlu de Grand Slam la dublu mixt

Septuagenari arestați la bordul unui vas de croazieră pentru trafic de droguri

MAE: Până în prezent nu sunt confirmate victime de cetățenie română în urma atacului din Strasbourg

Atac armat la Strasbourg: Este al treilea incident din acest an în Franța clasificat oficial drept act terorist

Schimb de focuri la Strasbourg: Președintele Emmanuel Macron îl trimite la fața locului pe ministrul de interne

Eurodeputați români, blocați în Parlamentul European din cauza atacului armat din Strasbourg

VIDEO Imagini uluitoare filmate in timpul examenului auto. Politistul ii pune sa opreasca pe interzis, iar un elev sare la bataie

Stirile ProTV: ​Ucrainenii și abandonează rablele n Romnia. Cum cștigă mii de euro din această afacere

Franța: 'Schimb de focuri în centrul Strasbourgului', primăria îndeamnă locuitorii să rămână acasă

Champions League: Liverpool și Tottenham, calificate n optimi, Borussia Dortmund cștigă grupa (Rezultatele serii)

Atac armat la Strasbourg: Adunarea Națională a Franței își exprimă solidaritatea cu victimele

Viorica Dăncilă, după atacul armat de la Strasbourg: Gândurile mele se îndreaptă către victime și familiile lor

TOP 10 cele mai bune ACTRIŢE PORNO din istorie. Sau cum sunt manipulați tinerii de mici FOTO

MAE: Până în acest moment nu sunt confirmate victime de cetățenie română în urma atentatului de la Strasbourg

Suceava: Grădiniță cu focar de meningită, amendată de DSP pentru supraaglomerare

Anamaria Prodan, acuzată că şi-a ajutat fiica să ajungă pe podiumul de modă de la Milano. Reacţie VIOLENTĂ

A venit primăvara pe Anfield! Salah o duce pe Liverpool în optimile Ligii Campionilor după un meci interzis cardiacilor

ROMÂNIA - SPANIA LIVE VIDEO ONLINE STREAMING TVR HD: meci crucial la CE de handbal feminin

Salată de pui cu maioneză

Atac armat la Strasbourg: Președintele Macron s-a alăturat celulei de criză de la sediul Ministerului de Interne

O fostă majoretă a făcut SEX cu un elev de 15 ani! Filmul XXX a ajuns pe INTERNET. VIDEO

Cum recunoașteți modelele străvechi de pe IE față de cele inventate recent. Cum recunoști o IE cu modele străvechi românești, de UN KITSCH.

Misterul literei X din palma ta. Afla ce semnifica

Cozonac pufos: Retete de cozonaci gustosi pentru Craciun

Dilema: Cat costa o pereche de parinti?

VIDEO India se pregătește pentru una dintre cele mai scumpe nunți din lume

Atac armat la Strasbourg: Președintele CE, Jean-Claude Juncker, condamnă atacul

SELFIE între SÂNI. Imagini sexy cu tinere care s-au fotografiat singure cu bustul la vedere FOTO

​Caru' cu vedete: ​Primele imagini cu Carmen Minune nsărcinată; James Bond sufera de alcoolism cronic. Cum s-a ajuns la asta; Mel B a ajuns de urgență la spital cu coastele rupte! Operația a durat 3 ore

32 de persoane, dintre care 22 de copii, evacuate din cauza unui incendiu la un bloc în Bucecea, Botoşani

Canotajul și-a prezentat colecția de campioni 2018. Ionela Livia Cozmiuc și Gianina Elena Beleagă - sportivele anului

Atac armat la Strasbourg: Eurodeputați romni blocați n Parlamentul European din cauza atacului armat

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli se joacă ACUM. S-a deschis scorul în PSG - Steaua Roșie. Gol de senzație pe Camp Nou. Inter - PSV 0-1. Rezultatele complete și echipele calificate/eliminate

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli se joacă ACUM. S-a deschis scorul în PSG - Steaua Roșie. Gol de senzație pe Camp Nou. Rezultatele complete și echipele calificate/eliminate

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli se joacă ACUM. PSG înfruntă Steaua Roșie pe "Marakana". Messi e rezervă cu Tottenham. Rezultatele complete și echipele calificate/eliminate

Judecătoarea Camelia Bogdan: Noi nu mai avem sistem de drept în România

Spaniolii de la AS, cuvinte uriașe pentru naționala României: "Bestia se trezise". Ce scrie presa din Spania, după ce ibericii au visat o repriză

Donald Tusk a avut discuții "sincere" cu Theresa May, dar nu știe cum UE poate ajuta Marea Britanie

O nouă asociere în România, după apariția Alianței Vestului: A fost anunțată Provincia Transilvania de Nord

Botoșani: 32 de persoane, dintre care 22 de copii, evacuate din cauza unui incendiu la un bloc din Bucecea

CE Handbal (f): Norvegia spulberă Olanda, scor 29-16, revine n cursa pentru semifinale, nsă depinde de jocul rezultatelor

Oradea își adună generațiile în bazin pentru un meci de polo caritabil

TVA n comerțul online: UE ia măsuri asupra vnzărilor independente pe marketplace-uri gen Amazon, Alibaba sau eMag

Şedinţă la guvern pentru adoptarea monedei euro

Doi cosmonauţi ruşi au ieşit în spaţiu pentru a inspecta orificiul descoperit pe Staţia Spaţială Internaţională

LIVE BLOG Liga Campionilor | Galatasaray - FC Porto și Schalke - Lokomotiv Moscova se joacă ACUM! S-a deschis scorul în Turcia. Luptă la "baionetă" în Grupa C: Napoli, PSG și LIverpool își joacă sezonul european!

LIVE BLOG | Spania - România se joacă ACUM! O victorie ne duce la un pas de semifinale. Dedu e imperială, atacul începe să-și revină!

​DOCUMENT Romnia PFA: Lipsa de joburi i-au mpins pe romni să lucreze pe cont propriu

CĂLĂUZIRE ZILNICĂ Arhanghelul Mihail. Pe ZODII, pentru MIERCURI 12 DECEMBRIE 2018. Mesajul şi rugăciunea zilei pentru TINE!

Senate Chairman: Coalition Did Not Discuss Criminal Codes Decree

A fost descoperită o legitimaţie oferită de STASI lui Vladimir Putin pe vremea când era agent KGB

Zeci de persoane, evacuate din cauza unui incendiu care a izbucnit într-un bloc din Botoșani

Amendă usturătoare pentru Dembele! Conducerea Barcelonei nu l-a iertat și francezul va trebui să scoată din buzunar o sumă uriașă după ultima ispravă

Prima reacție după succesul obținut greu de România contra Spaniei: "Știam că nu va fi ușor, n-am fost la potențial maxim, dar spiritul de luptă n-a lipsit!"

LIVERPOOL - NAPOLI LIVE VIDEO ONLINE STREAMING: Meciul serii în Champions League

Rică Răducanu, as la fileu! Voleibalistele de la CSM l-au "transferat" pentru Liga Campionilor!

LIVERPOOL - NAPOLI 1-0 în Champions League. "Cormoranii" merg în optimile de finală!

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli 1-0. Alisson l-a salvat pe Klopp în prelungiri. Tottenham a trimis Inter în Europa League. Rezultatele de marți + echipele calificate/eliminate

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli 1-0. Alisson l-a salvat pe Klopp în prelungiri. Tottenham a remizat pe Camp Nou și a trimis Inter în Europa League. Echipele calificate/eliminate

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli 1-0. Alisson l-a salvat pe Klopp în prelungiri. Tottenham a remizat pe Camp Nou și a trimis Inter în Europa League. Rezultatele de marți + echipele calificate/eliminate

CHAMPIONS LEAGUE. Rezultatele şi marcatorii meciurilor de MARŢI

Elisabeta Lipă despre situația sportului romnesc: Suntem ca un copil cu părinții divorțați, avem nevoie de finanțare la 1 ianuarie 2019

Ludovic Orban: PNL va depune până la sfârşitul acestei săptămâni moţiune de cenzură împotriva Guvernului Dăncilă

n Egipt, vestele galbene pot fi vndute doar cu acordul poliției

Primăria Capitalei demarează programul de finanţare pentru 200 de startup-uri. Granturi de câte 50.000 de euro

LIVE BLOG | Spania - România 25-27. Vamos! Suntem la un punct de semifinale. Neagu&Co s-au impus după un început dificil

Avertisment de la seismologi: Pregătiţi-vă de un mare cutremur!

VICTORIE: România - Spania, 27-25 la Campionatul European de handbal

Theresa May s-a declarat șocată de atacul de la Strasbourg

Laura Cosoi, sex cu un fost ministru în filmul "Cel ales". VIDEO

Scene incendiare cu fiica lui Adrian Minune. Carmen Simionescu s-a sărutat cu o altă femeie în club FOTO

LIVE BLOG Liga Campionilor | Liverpool - Napoli se joacă ACUM. Gafă uriașă pe Anfield. Neymar a înscris pe "Marakana". Inter - PSV 0-1. Rezultatele complete și echipele calificate/eliminate

Cum să faci sex de 8 ori pe săptămână

Canada: Directorul financiar Huawei, Meng Wanzhou, eliberată pe cauțiune

Atac armat la Strasbourg: Theresa May se declară 'șocată'

Atac armat la Strasbourg: Sesiunea plenară a PE va continua restul săptămânii (Tajani)

Este uriasa colonizare a Europei cu imigranti islamici un atac organizat impotriva popoarelor Europei? ONU: "Europa ar avea nevoie până în 2025 de 159 de milioane de imigraţi" George Soros: "În felul acesta, rasa albă va dispărea"

Bătaie la un liceu din Capitală, din cauza geloziei. Un băiat a ajuns la spital în stare gravă

Companiile chineze amenință să pedepsească angajații prinși cu produse Apple

LIVE BLOG | România - Spania, la Campionatul European de handbal, de la 19:00. Schimbare în echipa lui Ambros Martin! Stafful tehnic revine la formula din meciul cu Germania

DNA neagă colaborarea cu SRI în dosarul Belina, dar a oferit sprijin pentru ancheta Tel Drum

LIVE BLOG | Spania - România se joacă ACUM! O victorie ne duce la un pas de semifinale. Pauză la Nancy: evoluție modestă pentru elevele lui Ambros Martin

Cifrele OPTIMISTE pe care este bazat proiectul de buget pentru 2019: Valoare a PIB de peste 1.000 de miliarde de lei, creștere economică de 5,5% și un deficit mai mic decât cel din 2018

Procurorul-şef DIICOT: La momentul acesta se pare că există un vid legislativ cu privire la finanţarea mişcărilor de protest

Iohannis a suspendat ședința CSAT. Discuțiile vor fi reluate pe 19 decembrie

Discursul lui Macron nu a convins, dar ''vestele galbene'' pierd din susținere

CSM București - Dinamo, duelul de "foc" din sferturile Cupei României

Ministerul Finanțelor a atras marți 251,5 milioane de euro de la bănci, la un randament de 0,95% pe an

Echipa site-ului Mediafax.ro se mărește!

Presa britanică îl face pe Bogdan Vlădău homosexual. El ar fi tânărul român închiriat de un politician britanic pentru sex

PNL ține Guvernul în suspans. Partidul a anunțat că va depune moțiune de cenzură în această săptămână, fără a preciza ziua

EXCLUSIV | Copiile fidele ale lui Becali: "Dacă nu ai rezultate, te curăță imediat". Patronii unor cluburi importante nu țin cont de nimic: "Îi pun pe cei din familia lor să conducă"

O femeie din Teleorman a abandonat doi bebeluși, în frig, pe stradă. Cine este mama acestora

Cartofii și serviciile poștale s-au scumpit cel mai mult în acest an (INS)

Ana Ciceală (USR): Primăria nu a luat nicio măsură, nu se consideră responsabilă pentru ce se ntmplă la maternitatea Giulești și nu are de gnd să facă un control

FMI: Nori de furtună se adună deasupra economiei mondiale

Loteria Română lansează lozul "Moara cu Noroc". Cu trei lei poţi câştiga până la 20.000 de lei

Focșani: Preotul care conduce căminul pentru vrstnici, acuzat de agresiune sexuală, a făcut plngere la Poliție pentru că angajații ar fura din mncare

Apariţia copilului şi conflictele cu familia extinsă

Nr. de articole la aceasta sectiune: 480, afisate in 4 pagini.