Ibisul sacru african și prima testare a evoluției

Georges Cuvier (1769 – 1832) este considerat părintele fondator al paleontologiei, un geniu printre genii: a fost primul care a impus și a dovedit extincția speciilor produsă de catastrofe, o idee respinsă mai târziu de Darwin, dar dovedită fără niciun dubiu de familia Alvarez în 1980[1]; a descoperit că Mezozoicul a fost era reptilelor;  a numit mastodontul; a numit fosila Pterodactylus și a recunoscut-o ca reprezentând o reptilă zburătoare; a identificat corect mosasaurul ca fiind o șopârlă acvatică gigantică; a fost printre primii geologi care au folosit fosilele pentru corelarea faunistică a rocilor; a identificat corect scheletul unui animal ciudat din Peru ca reprezentând un leneș (animal), dar nu unul care trăiește prin arbori, ci leneșul de sol (ground sloth), dispărut din America acum 10,000 de ani.

Când Cuvier a murit, în 1832, tânărul Darwin era la bordul vasului Beagle, navigând către America de Sud. „Originea speciilor” urma să apară peste 27 ani. Dar asta nu înseamnă că ideea evoluției nu plutea în aerul intelectual al epocii pre-darwiniene. Un recent eseu, publicat de cercetători din Australia și Noua Zeelandă, aduce în lumină prima testare a ideii evoluționiste în cadrul unei dezbateri faimoase între Georges Cuvier și Jean-Baptiste Lamarck, care avut loc în 1802 în fața membrilor Academiei Franceze.[2]

Ce s-a întâmplat?

În 1798, armata franceză, condusă de Napoleon Bonaparte, a invadat Egiptul și a rămas acolo până în 1801. Timp de trei ani, francezii au „colectat” și trimis în Franța multe obiecte culturale și de istorie naturală, inclusiv Rosetta Stone, care-i va permite lui Champollion să descifreze hieroglifele egiptene (Ironic, piatra va fi confiscată de armata britanică după capitularea franceză de la Alexandria și transportată la Londra în 1802, unde se găsește și în prezent).

Printre prăzile de război ajunse în Franța,  mumiile s-au bucurat de un interes public deosebit. Pe lângă cele umane, au fost trimise la Paris și depozitate în noua secție de egiptologie, deschisă special la Muzeul Luvru, numeroase mumii de animale și păsări: pisici, șacali, câini, crocodili, șerpi, ibis și alte păsări.

Un interes aparte au stârnit mumiile ibisului sacru african Threskiornis aethiopicus (Figura 1), o pasăre inexistentă în Europa. Pentru egiptenii din antichitate, ibisul era o pasăre sfântă pentru că simboliza pe zeul Thoth, cel care, printre alte atribuții, menținea Universul, judeca morții și veghea asupra înțelepciunii și scrisului. Dată fiind valoarea religioasă a păsării, egiptenii au mumificat o mulțime: se estimează că complexul de catacombe de la Tuna el-Gebel conține patru milioane mumii de ibis sacru. Unele au fost înfășurate în pânză de in, altele plasate în sicrie de lemn, sigilate în vase de ceramică sau îmbălsămate cu rășină (Figura 2).

Figura 1. Ibisul sacru African (stânga)  și reprezentarea simbolică a zeului Thoth cu cap negru de ibis (dreapta).

Figura 2.  Mumii ale ibisului sacru african. (A) Vase de ceramică pline și goale din catacombele Saqqara, Egipt; (B) Ibis sacru mumificat în pânză; (C) O mumie bine conservată, deși neînvelită – capul și aripile sunt clar vizibile; (D) O mumie de Ibis sacru îmbălsămată cu rășină (Sursa: Fig. 2 din Curtis et al., 2018)

La sfârșitul anilor 1700, majoritatea acestor mumii au fost confundate cu o rudă apropiată: barza cu ci0c galben (Mycteria ibis). Eroarea era datorată probabil inexistenței în muzeele europene a unor exemplare corect identificate ale păsării sacre.

Cuvier a avut posibilitatea să studieze două mumii de ibis aduse din Egipt la Muséum national d’Histoire naturelle din Paris (situat pe actuala stradă Cuvier). Comparând mumiile cu colecția muzeului de berze cu ciocul galben, Cuvier nu numai că a identificat corect mumiile ca aparținând unor ibiși sacri africani, dar a mers un pas mai departe. Pentru că nu a putut detecta diferențe între scheletele păsărilor mumificate cu 2000 – 3000 ani în urmă și cele ale suratele lor moderne din delta Nilului, Cuvier a concluzionat că: Nu se poate detecta o diferență mai mare între aceste creaturi și cele pe care le vedem, decât cea dintre mumiile umane și scheletele oamenilor de astăzi. Încrezător în măsurătorile sale, Cuvier nu era dispus să accepte posibilitatea unei evoluții a ibișilor în ultimele două-trei milenii.

Această descoperire a avut loc pe fundalul elaborării în 1798 a principiului său despre „corelația părților” – Cuvier credea că toate componentele unui organism sunt adânc interdependente și perfect adaptate în așa fel că, la toate speciile, funcționarea fiecărei părți a corpului trebuie să fie corelată cu celelalte, altfel specia nu se poate susține.

După corelarea părților, Cuvier a făcut pasul următor: speciile sunt fixe și nicio evoluție n-a avut loc pentru că fiecare specie este bazată pe o formă ideală a cărei schimbare în timp nu este posibilă. Pentru Cuvier, existau suficiente dovezi care atestau cicluri de creație și distrugere („catastrofe”) a formelor de viață prin extincții globale de tipul potopurilor. Teoria catastrofistă propusă de Cuvier a căzut în desuetudine după apariția teoriei evoluției continui și gradate, în care extincțiile, deși bine documentate geologic, sunt atribuite competiției cu urmași modificați sau faptului cu unele specii devin mai eficiente în procesul adaptării, supraviețuirii și reproducerii.

În toată cartea lui Darwin din 1859 (Originea speciilor) se găsește un singur pasaj despre  dispariție bruscă a unei specii: e vorba de amoniți (moluște străvechi), care au pierit odată cu dinozaurii și alte 75% din speciile existente la sfârșitul Cretacicului datorită catastrofei cosmice produse de asteroidul Chicxulub. Fiind doar un geolog amator, fără a avea profesionalismul lui Cuvier, Darwin n-a putut oferi ca explicație pentru exterminarea totală a amoniților decât o inocentă și superbă  exclamație: „wonderfully sudden”!!!

Reabilitarea triumfală a teoriei catastrofiste  propuse de Georges Cuvier a trebuit să aștepte anul 1980 când familia Alvarez (tată și fiu) au dovedit că dispariția subită a dinozaurilor la sfârșitul Cretacicului nu a fost provocată, conform lui Charles Darwin, de o „competiție cu urmași modificați” sau din cauză că dinozaurii, împreună cu 75% din toate speciile existente nu au fost „eficienți în procesul în procesul adaptării, supraviețuirii și reproducerii”.

Revenind la ibisul sacru african, al doilea personaj important al discuției de față este Jean-Baptiste Lamarck (1744 – 1829), coleg de muzeu al lui Cuvier. Spre deosebire de mult mai celebrul său coleg, Lamarck nu credea în fixitatea speciilor. Cu peste o jumătate de secol înaintea lui Darwin, el a propus un tip de evoluție a speciilor printr-o transmutație continuă și lentă de-a lungul timpului, în care schimbările sunt imperceptibile, dar se acumulează de la o generație la alta, producând un progres de la simplu la complex. Mai târziu, aceste idei au fost publicate de Lamarck în 1829 în cartea sa Philosophie Zoologique.

Date fiind opiniile divergente ale lui Cuvier și Lamarck în legătură cu lipsa diferențelor perceptibile dintre ibișiii antici și cei moderni, o primă testare a evoluției a avut loc în 1802 în fața Academiei Franceze, sub forma unei dezbateri la care au participat Cuvier, Lamarck și Contele de Lacépède, un cunoscut naturalist, evoluționist timpuriu și suporter al transmutației speciilor.[3] După prezentarea mumiilor ibișilor, Lacépède a remarcat că aceste animale sunt perfect similare cu cele de azi. O remarcă devastatoare  pentru Lamarck.

Cuvier a argumentat, pe baza măsurătorilor sale minuțioase, că, în ciuda scurgerii unui lung interval de timp (2000 – 3000 ani), scheletele ibișilor prezervate ca mumii nu diferă de cele ale ibișilor contemporani. Ergo, nu se poate vorbi despre o posibilă evoluție, iar „fixitatea speciilor” este demonstrată.

Argumentația lui Lamarck a premers celei a lui Darwin de peste cinci decenii: pentru ca evoluția unei specii să devină evidentă, condițiile de climă și mediu trebuie să se schimbe în perioade de timp mai lungi de 2-3 milenii.

În replică, Cuvier a negat că evoluția ar deveni posibilă dacă s-ar considera perioade de timp mai lungi de câteva milenii. Să nu uităm contextul dezbaterii: în 1802, vârsta reală a Pământului nu era cea de azi, ci o necunoscută dominată de vârsta biblică, în jurul a 4000 ani. Așa că, din punctul de vedere al lui Cuvier, 2000-3000 ani erau o perioadă de timp rezonabilă pentru ca evoluția să aibă loc.

Prima testare a evoluției într-o dezbatere publică a fost câștigată clar de Cuvier.

Vor urma „Marea dezbatere” din 1830, între Cuvier și Étienne Geoffroy Saint-Hilaire, (un suporter al lui Lamarck) și „Dezbaterea Oxford”, din 1860, între biologul Thomas Henry Huxley (poreclit „buldogul lui Darwin) și episcopul Samuel Wilberforce, după care teoria evoluției își începe cariera triumfală.

Concluzii

Cuvier nu a fost convins de argumentele lui Lamarck și a continuat să studieze ibișii sacri africani și să afirme natura lor imuabilă, un argument imbatabil pentru „fixitatea speciilor”.

Poziția sa față de ideile evoluționiste lamarckiene a rămas neschimbată și, după moartea lui Lamarck din 1829, Cuvier a publicat un elogiu ranchiunos la adresa fostului său coleg de muzeu:

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

Continuați să citiți...

(Hotnews)

Prima imagine cu Gina Alexandra, nora lui Liviu Dragnea, în ziua nunţii FOTO

Donald Trump: Menținerea a 200 de militari în Siria nu reprezintă o anulare a deciziei din decembrie

UE. Vaccinul împotriva hepatitei B: Curtea de Justiție a Uniunii Europene recunoaște legătura între vaccinul Hepatitei B și îmbolnăvirile cu scleroză multiplă

Scrutinul parlamentar din R.Moldova riscă să aibă un rezultat neclar,prelungind criza politică

SUA: Un jandarm al internetului avertizează că au loc atacuri de mare amploare la nivel mondial

Cel mai tare banc cu soacra. Mori de râs dacă nu-l ştii

Premiile Cesar 2019 - Cineastul Jacques Audiard, desemnat cel mai bun regizor

Fault DUR asupra lui Ianis Hagi: "Nu mi-a cerut scuze, îmi râdea în față. Te apuci de fotbal la șase ani și la 20 îți rupe piciorul și te lași" | FOTO

Premiile Cesar 2019 - Alex Lutz, cel mai bun actor în rol principal

Frans Timmermans vrea consolidarea UE și cere protejarea statului de drept

Donald Trump consideră că situația dintre India și Pakistan este "foarte periculoasă"

Șah: Marea maestră Irina Bulmaga, locul 3 la Turneul din Dubai

Gelul-minune care oprește hemoragia în 15 secunde

5 AVANTAJE dacă te masturbezi ZILNIC

Premiile Cesar 2019 - Robert Redford, premiat pentru întreaga carieră

Antonia dă din casă. Artista dezvăluie imagini din intimitate. Doar Velea a mai văzut-o aşa

CE TRANFORMARE! CUM arată LORA ROȘCATĂ! Ție îți place cum îi șade?

Premierul Dăncilă a discutat cu omologul maltez despre cooperarea economică n IT și turism

Augustin Lazăr despre OUG 7/2019: Vom sesiza instituțiile care au abilitatea de a sesiza CCR

Fosta şefă a ANRP Ingrid Mocanu face plângere penală împotriva lui Kovesi în urma apariţiei înregistrărilor cu şefa DNA

Premiile Cesar 2019 - Lea Drucker, cea mai bună actriță în rol principal

Oficial american: Departamentul de Justiție nu va primi săptămâna viitoare raportul lui Mueller

Patricia Kaas: Un spectacol care seamana cu mine, cea de acum

Un bărbat a făcut sex cu o minoră de 12 ani. Fetița este prietenă cu fiica agresorului din Brăila

Presupusa victimă a lui Cristian Pomohaci, declaraţii şocante. "A fost viol. Aveam 13 ani...." FOTO

Cindy Crawford a pozat goală la 51 de ani. FOTO

Premiile Cesar 2019 - "Shoplifters", desemnat cel mai bun film străin

Tatăl acuzat că și-a violat fiica de 240 de ori, apărat chiar de victimă. Ce au decis judecătorii după schimbarea declarației

Ioana Șulea, cel mai bun sportiv din 2016 la Federația Română de Culturism și Fitness

IMAGINI ULUITOARE! Un zoofil din Dâmboviţa, prins în timp ce VIOLA găinile vecinei VIDEO

IMAGINI INCREDIBILE în Sinaia. Gheaţa de sub zăpadă le-a dat bătăi de cap şoferilor VIDEO

A vrut să pozeze artistic, dar a ieşit ceva demn de industria XXX. Rochia mult prea scurtă a trădat-o FOTO

Finlanda: Venitul de bază - bun pentru sănătate, dar fără efect n ceea ce privește găsirea unui loc de muncă (studiu)

SPUNE NU - VACCINĂRII OBLIGATORII. Legea Vaccinării Obligatorii - Încalcă Constituția României. Cele opt vaccinuri care vor fi obligatorii pentru inscrierea copiilor la gradinita/scoala. Scolile vor fi aspru amendate daca nu vor respecta legea

Emisiunea "Mama mea gătește mai bine" debutează la Prima TV VIDEO

Adolescentă de 14 ani violată de 40 de bărbați într-un sat din Thailanda

ASIA EXPRESS, imagini pentru adulţi: Vârciu a dezbrăcat-o pe Daniela Crudu. LIVE VIDEO A1

Frumoasa asta fură meserie de la Busu

Pugilistul Bogdan Dinu va lupta din nou în Statele Unite. DATA meciului

Gică Hagi: Mi se pare un pic exagerat să ai intenție să rupi piciorul unui fotbalist tnăr. Ianis a fost norocos

Laura Vass, GOALĂ ÎN PAT? Uite FOTOGRAFIA CARE I-A ÎNNEBUNIT PE FANI | FOTO ÎN ARTICOL

Prima balenă ucigașă VORBITOARE din lume. O Orcă a fost învățată să "spună" cuvinte umane. Înregistrarea audio este încântătoare - VIDEO/AUDIO

Au fost prinşi în timp ce făceau sex lângă Stadionul "Dan Păltinișanu" FOTO

Trump: Retragerea parțială a trupelor din Coreea de Sud "nu se află pe masă"

Oficial SUA: Statele Unite vor menține sute de militari în Siria

SCANDALOS. Situație Dramatică la Spitalul Județean de Urgență din Tg.Mureș. Cele 115 paturi ale clinicilor medicale au fost reduse la 60. Pacienții cei mai suferinzi, așteaptă zile în șir în Unitate de primire urgențe! să apară un pat ca să fie internați

Dosarul 'Revoluției'/ PÎCCJ a dispus extinderea și efectuarea în continuare a urmăririi penale față de Ion Iliescu

Zonele în care se poate exploata aur aluvionar în România. Care sunt râurile cel mai bogate în prețiosul metal galben

VIDEO | Dunking Devils revin la București! Super show în Băneasa Shopping City, în weekend

Anamaria Prodan, selfie în lenjerie intimă. Dovada sexy că impresara a slăbit 12 kg FOTO

"Catastrofă, dezastru" - simbolul anului 2018 în Japonia. A fost una dintre cele mai folosite ideograme VIDEO

Casting fals pentru actriţe de filme porno. Cum s-au comportat vedetele de filme XXX în faţa camerei ascunse VIDEO

Profesoară din Bucureşti, VEDETA în filme PORNO FOTO

Vedetele din Romania care au ajuns GOALE şi CELEBRE pe site-urile PORNO GALERIE FOTO

Banca Națională? NU: Banca Anti-Națională...Deși știe că creșterea ROBOR duce la accentuarea jecmănirii românilor, BNR prin bugetarul de-o viață ajuns multi-milionar Isărescu, sare la gâtul Guvernului ca să salveze profitul cămătăresc al Băncilor Străine

VAULT 7 Lovitură pentru CIA. Wikileaks a publicat "tone" de documente ale CIA în care dezvăluie cum telefoanele, calculatoarele şi televizoarele au fost transformate în instrumente de ascultare. Și Maşinile sunt controlate. CIA organizează cyberatacuri

O femeie de 51 de ani din județul Prahova a murit din cauza gripei. Numărul deceselor a ajuns la 39

Augustin Lazăr anunță că luni va cere instituțiilor abilitate să sesizeze CCR pe OUG din justiție

Orban: Ar trebui să-i retragem cetățenia română celui care a votat împotriva Laurei Codruța Kovesi

Nr. de articole la aceasta sectiune: 206, afisate in 4 pagini.