POSTUL LĂSAT DE LA DUMNEZEU, NE REGENEREAZĂ CELULELE ȘI NE VINDECĂ TUMORILE. Studiu Științific "Care este efectul Postului asupra regenerării celulelor stem din intestin. Descoperirea științifică făcută recent."

Cercetătorii americani de la MIT au descoperit că postul îmbunătățește substanțial capacitatea celulelor stem din intestin de a se regenera. "Tratamentul" ar produce beneficii în cazul bolilor gastro-intestinale și ar avea efecte pozitive la pacienții care fac chimioterapie.

Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, celulele lor intestinale încep să-și piardă capacitatea de regenerare. Aceste celule stem sunt sursa tuturor celulelor intestinale noi, astfel că acest declin poate face mai dificilă recuperarea din infecțiile gastro-intestinale sau alte afecțiuni care afectează intestinul.

Această funcție de regenerare a celulelor stem care se pierde odată cu înaintarea în vârstă poate fi inversată de un post de 24 de ore, potrivit unui nou studiu realizat de biologi de la MIT (Institutul de Tehnologie din Massachusetts). Cercetătorii au descoperit că postul îmbunătățește dramatic capacitatea celulelor stem de a se regenera, atât la șoarecii în vârstă cât și la cei tineri.

La șoarecii care au postit, celulele încep să descompună acizi grași în loc de glucoză, o schimbare care stimulează celulele stem să se regenereze. Cercetătorii au descoperit că ar putea impulsiona, de asemenea, acest proces de regenerare cu o molecula care activează același mecanism metabolic. O astfel de intervenție ar putea ajuta persoanele în vârstă să se recupereze mai repede în urma infecțiilor gastro-intestinale și ar avea efecte pozitive la pacienții cu cancer supuși la chimioterapie, spun cercetătorii.

Efectele postului asupra intestinului

"Postul are multe efecte asupra intestinului, care includ stimularea regenerării și care au efecte pozitive în cazul problemelor precum infecțiile intestinale sau în cazul cancerului", spune Omer Yilmaz, profesor asistent de biologie la MIT, membru al Institutul Koch pentru Cercetare Integrativă a Cancerului și unul dintre principalii autori ai studiului.

David Sabatini, profesor de biologie la MIT și membru al Institutului de Cercetare Biomedicală al Whitehead, de asemenea, unul dintre autorii principali ai lucrării, care apare a apărut în publicația "Cell Stem Cell" susține: "acest studiu a furnizat dovezi că postul activează un comutator metabolic în celulele stem intestinale, care trec de la utilizarea carbohidraților la arderea grăsimilor. Interesant este că odată ce aceste celule au început să oxideze acizii grași și-au îmbunătățit funcția în mod semnificativ. Acționând farmaceutic în acest sens poate să reprezintă o cale terapeutică de a îmbunătăți homeostaza țesutului în patologiile asociate cu vârsta."

Postul a dublat capacitatea de regenerare

De mai multe decenii, oamenii de știință au știut că aportul caloric scăzut este legat de longevitatea crescută la oameni și la alte organisme. Yilmaz și colegii săi au fost interesați să exploreze în ce mod postul are efecte la nivel molecular, în special în intestin.

Celulele stem intestinale sunt responsabile de menținerea mucoasei intestinului, care de obicei se reînnoiește la fiecare cinci zile. Când apar leziuni sau infecții, celulele stem sunt cheia pentru repararea oricăror daune. Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, abilitățile regenerative ale acestor celule stem intestinale se diminuează, așa că durează mai mult timp pentru a se reface intestinul.

"Celulele stem intestinale sunt 'caii de lucru' din intestin care dau naștere la mai multe celule stem și la toate diferitele tipuri de celule ale intestinului. Pe măsură ce îmbătrânim, funcțiile de regenerare ale celulelor stem din intestin scad, ceea ce afectează capacitatea intestinului de a se repara după daunele suferite", spune Yilmaz. "Mergând pe această linie, ne-am concentrat pe înțelegerea modului în care un post de 24 de ore îmbunătățește funcția celulelor stem intestinale tinere și îmbătrânite", detaliază cercetătorul.

După ce șoarecii au postit timp de 24 de ore, cercetătorii au îndepărtat celulele stem intestinale și le-au lăsat să se dezvolte într-un vas de cultură, lucru care le-a permis să determine dacă celulele pot da naștere la "mini-intestine" cunoscute sub numele de organoizi.

Cercetatorii au descoperit că celulele stem de la șoarecii care au postit și-au dublat capacitatea de regenerare.
"Era foarte evident că postul a avut acest efect imens asupra capacității celulelor intestinale de a forma mai mulți organoizi", spune Maria Mihaylova, cercetător post-doctoral și co-autor al studiului. "Acest fenomen s-a întâmplat atât la șoarecii tineri cât și la șoarecii în vârstă și am vrut să înțelegem mecanismele moleculare care au condus la această evoluție", detaliază cercetătoarea.

Comutator metabolic

Studii ulterioare au arătat ca postul induce celulele să treacă de la metabolismul lor obișnuit, care arde carbohidrați, cum ar fi zaharurile, la metabolizarea acizilor grași. Această comutare are loc prin activarea factorilor de transcripție numiți PPAR, care activează mai multe gene implicate în metabolizarea acizilor grași.

Cercetătorii au descoperit că, în cazul în care au oprit aceasta cale, postul nu mai poate impulsiona regenerarea. Ei plănuiesc acum să studieze modul în care acest comutator metabolic impulsionează celulele stem să-și îmbunătățească abilitățile regenerative.

Medicament care ia locul postului

De asemenea, au descoperit că pot reproduce efectele benefice ale postului prin tratarea șoarecilor cu o moleculă care imită efectele factorilor PPAR. "A fost, de asemenea, foarte surprinzător. Doar activarea unei căi metabolice este suficientă pentru a inversa anumite fenotipuri de vârstă", spune Cheng.
Constatările sugerează că tratamentul medicamentos ar putea stimula regenerarea fără a cere pacienților să țină post, ceea ce este dificil pentru majoritatea oamenilor.

Un grup care ar putea beneficia de un astfel de tratament sunt pacienții cu cancer care fac chimioterapie, care dăunează adesea celulelor intestinale. De asemenea, ar putea beneficia persoanele în vârstă care suferă de infecții intestinale sau alte tulburări gastrointestinale care pot deteriora mucoasa intestinului. Cercetătorii intenționează să exploreze potențialul de eficacitate al unor astfel de tratamente la oameni.